Driva eget trots skuld

Anonym
Det är såhär att jag driver Enskild Firma men har skulder på kronofogden. Nu funderar jag på hur jag kan hindra dom från att utmäta mitt företag då tanken med det är just att få en försörjning, bli av med mina skulder och bli framgångsrik. Jag behöver bara tid att helt enkelt komma mig igenom uppstarten utan att bli utmätt.

Kan Handelsbolag eller Aktiebolag bli utmätta för en delägares privata skulder?
1
3
Hej, Jag har varit kroninspektör och tror jag kan svara på din fråga. Du är inte alls skyddad när du har enskild firma. Kronofogden kan utmäta den enskilda firmans tillgångar. Med ett handelsbolag är du bättre skyddad. Handelsbolaget är en juridisk person och man får inte utmäta bolagets egendom för att täcka en bolagsmans skulder. Det går att utmäta andelen i handelsbolaget, den andel du äger, så du är inte helt skyddad, men man är mycket tveksam inom Kronofogden till att utmäta andelar i bolag. Det är svårt att värdera och svårt att sälja. Även aktier i ett aktiebolag kan utmätas, men är aktierna inte noterade på börsen är det svårt att värdera och sälja. I praktiken sker det nästan aldrig. Mvh, Rettvist.se
Anonym
Tack så mycket för svar!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.