Överförmyndare låter ej underåriga driva ensk. firma?

1
Hej!

Jag heter Alexander och är 17 år gammal, och bor i Österåkers kommun. Jag ansökte nyligen om att registrera en enskild firma, men eftersom att jag är underårig måste jag ju såklart ha tillstånd från föräldrar och överförmyndare. När jag ansökte om detta tillstånd att få driva denna näringsverksamhet fick jag avslag av min överförmyndare, där i motivationen ingen faktisk anledning angavs utan en citering av lagen om att bedriva näring som underårig samt definitionen av en enskild firma. Vi ringde därför kommunen och fick höra att det var bolagsformen, enskild firma, de var emot. De sa att de alltid nekar underåriga att driva enskild näringsverksamhet, och att det enda jag kan göra är att överklaga till tingsrätten, vilket jag har för 3 veckor sedan och väntar nu på beslut.

Min fråga är - har min kommun rätt att göra på detta viset bara för att överförmyndaren i fråga inte tycker att underåriga ska få bedriva enskilda firmor? Anledningen till att jag frågar detta är eftersom att detta står tydligt på skatteverkets egna hemsida om ungföretagande: "Från det att du har fyllt 16 år kan du starta företag, oavsett vilken företagsform du väljer. Men du måste då ha dina föräldrars tillstånd (eller tillstånd från både din förmyndare och överförmyndare)." (https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/foretagare/ungaforetagare.4.58d555751259e4d661680006480.html) Notera "oavsett bolagsform", vilket väl skulle strida emot min överförmyndares beslut? Värt att lägga till är att mina föräldrar är fullt stöttande bakom mig i detta och förstår inte heller överförmyndarens beslut.

Tack på förhand,

MVH Alexander

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.