Min delägare ger inte BF & vill sälja sin andel till överpris.

4
Hej
Jag och min väninna köpte ett AB för 4 manader sedan. VI har inget skrivet mellan oss, mer än den sedvanliga hembudsklausulen och en förköpsrättsklasul från säljaren.

Min väninna skulle enligt muntlig överenskommelse sköta bokföring, fakturering, löner och jag skulle driva verksamheten. Hon har under dessa fyra månader begått så många allvarliga misstag att jag bad att få ta del av hennes arbete för att se vad hon gjort, Jag får månatligen RR & BR, men hon vägrar lämna i från sig säkerhetskopior på BF & lön. Hur gör jag för att få ut säkerhetskopiorna på BF och lön? Hon säger att jag får dom när hon sålt sin andet av bolaget. Hon har dessutom skapat ett felaktigt bokslutsår och tror att vi har bokslut 31 december, vilket är felaktigt. Jag har tillgång till vårt konto (allt ser bra ut, där),

Dessutom vill hon sälja sin andel, som jag gärna köper, men hennes bud är 2,5 ggr det pris hon gav för företaget för fyra månader sedan (inget bokslut är gjort). Hon säger att jag måste bestämma mig tills i mitten av veckan då hon har möte med de nya köparna som är beredda att ge hennes pris (om de nu existerar).

Min väninna har tyvärr under dessa månader uppvisat ett "icke lösningsorienterat" förhållningssätt, utan skickar osammanhängande mejl och sms till mig och vår personal på konstiga tider.

Snälla hjälp mig!
1468
246
Hembudsklausul och förköpsklausul är ju inte så 'bara'. Det är dom som gäller, och det borde väl stå nåt om prissättningen i förköpsavtalet? Det är nog tveksamt om det finns några köpare som vill betala så mycket. Varför skulle dom göra det, liksom..? Det är ju i så fall enklare att starta ett nytt, eget bolag, för dom här eventuella köparna. Har ni 50/50 i ägande?
4
Ja vi har ett 50% delägarskap. Måstre inte företaget värderas av en oberoende revisor och utiftrån denna värdering prissättas?
1468
246
Allting sånt ska egentligen framgå av förköpsavtalet. Det vanliga är att man skriver in villkor för förköpet. Tex att en revisor ska värdera bolaget, eller så anger man en summa. Annars är ju avtalet rätt värdelöst, och kommer att bädda för oenighet. Just det man ville undvika. Om sen aktierna ändå säljs, så träder ju hembudet in, och dom nya ägarna ska erbjuda dig att köpa tillbaka aktierna om du begär det. Men då sker det till samma pris som dom betalade. Så börja med att noga läsa igenom vad som står i bolagsordningen.
1009
206
Hej, Tråkigt när det blir såhär. Du har ju visst skydd i bolagsordningen med hembud och förköpsförbehållen. Dock kan det bli frågor som måste tar i rätten och sådant kan ta tid. Först bör du ladda ner er bolagsordning ifall du inte redan har den. Du måste veta vad som står skrivet. Det bör stå nägot om vilka tider som gäller och möjligen pris. Har man inte skrivit något pris så är gäller "pris vid normala förhållanden" - vilket då skulle bli en sak för rätten att bestämma i sista hand. Du bör också försäkra dig ifall ni har aktieäaravtal. Gällande förköpsbehållet kan det vara ganska bråttom. Dock brukar man noig skriva 1-2 månader. Detta är ju något som ska hanteras mellan dig som ägare och den som säljer. Det finns inget krav att du ska få veta vem som kan vara köparen. Sedan har du ju hembudsklausul. Den gäller mellan dig som ägare och köparen. Det är köparen som ska meddela bolaget om att de köpt. (Möjligen kan man tänka sig att du är meddelad av säljaren.) Även här gäller "ett normalpris" vilket kan sluta med att köparen får mindre av dig än han betalat själv. Hur som helst låter det som att din "väninna" inte vill lösa detta på ett juste sätt. Beroende på hur er verksamhet ser ut får du fundera på hur du ska lösa detta. Ska du driva vidare eller är det bättre att starta allt på nytt i nytt bolag. En fördel med hembudet är att du under en period kommer att ha 100% av röster i bolaget då säljaren frånträder sin rätt vid försäljningen medan köparen tillträder sin rätt först när hembudet avslutats (ifall du inte hembudar), vilket kan ta några månader. Möjligen skulle det kunna ge dig rätt att tex sälja bolagen till typ Standardbolag för avveckling. Det är ju många frågor kring detta och du bör nog kontakta en jurist. Den kan ju bolaget stå för. Men du har ju frågor om hur du ska få tag på bokföringen också. Äger ni exakt 50% var? Sitter båda i styrelse? Vem är ordförande? Vd? Är ni även anställda med kontrakt? Frågan är om du även bör försöka få bort henne ur styrelsen och möjligen säga upp henne. Även ta av rätten att teckna firma. Sådant kan vara farligt om någon vill jävlas.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
4
Det finns inget pris stipulerat i förköpsrättsförbehållet, se bilagan. Ja vi äger 50% vardera. Jag är ordförande, min delägare är ledamot, en suppleant finns. Vi har anställda på kontrakt. Jag har kontaktat en jurist, men hon verkar inter vara riktigt lika vass som ni och hon är inte mitt ombud, då jag är rädd att min delägare är en rättshaverist, med mål att ruinera mig. Hon hotar med att polisanmäla mig och en anställd för trolöshet med huvudman, då hon tror att vi tänkjer ta över bolaget. Hon pressar mig och säger att jag måste svara senast i morgon om jag vill köpa hennes andel, men vad jag förstår av era svar så är det bättre om jag inte svarar?
1468
246
Det syntes ingen bilaga, men jag tittade på bolagsordningen på Bolagsverket, och det står ju mycket riktigt inget pris, tyvärr. Dock står det ju tydligt hur proceduren ska gå till, och att den som vill sälja sina aktier ska anmäla det till styrelsen, skriftligt. Och sen ska priset bestämmas. Går man vid sidan av den proceduren, så är en försäljning av aktierna ogiltig. För du har ju sen även skrivningen i hembudet, där det står att köparen ska kunna redogöra för hur h'n har kommit över aktierna. Ska då köparen säja att h'n köpt dom i strid mot förköpsförbehållet... så blir det ju inte så hållbart. Så dom där hotelserna kan du nog lämna därhän. Det brukar skramla mer än det betyder. MEN, det är ändå en väldigt jobbig situation som drar musten ur en. Så det enda rimliga är ju att ni försöker komma överens om att du får köpa aktierna till samma pris som från början, och att du sen plockar bort henne ur företaget. Eventuellt kan ni ju ta hjälp av en medlare, eller advokat som får sköta kontakterna. det kostar ju dock en del.
4
Är det juriidiskt korrekt att bolaget tar denna kostnad eller måste jag ta den privat?
1468
246
Allt detta är privata utgifter. Så tar du det från bolaget får du registrera det som lön.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.