Nystartat AB / Huvudmannen utan aktie innehav - Kronofogden

4
Gott Nytt År på er alla företagare.

Som ny på Företagande undrar jag om någon kunnig vänlig själ här kan ge mig ett säkert svar på min/a frågor.

Har läst mig till i stort sett allt, men har några funderingar.

Jag har startat ett enmans AB med suppleant. Jag äger 100% av aktierna, och tyvärr har jag några gamla skulder privat hos kronofogden, men ingen aktuell utmätning, men det finns väl risk nu när man startat ett aktiebolag, trots bara 50 000 i aktiekapital att Kronofogden kan mäta ut aktierna har jag läst mig till, vilket skulle göra att aktiebolaget får läggas ner innan vi hunnit komma igång.

Jag undrar OM jag överlåter aktierna till fru, släkt eller barn och skriver ett lagligt avtal med aktieägarna att jag är Huvudman och styr bolaget. Går detta? eller OM nu Kronofogden vill mäta ut, kan dom göra det på släkt eller barnens aktier?

Tack för synpunkter och tips.


Hälsningar Nils
1470
246
Det finns alltid en viss risk att dom skulle mäta ut aktierna, men den är rätt liten när det gäller ett nystartat 50 000-kronors bolag. Men ju mer tillgångar det finns i bolaget, desto mer sugna blir dom ju såklart. Så det är nog klokt att så fort som möjligt överlåta aktierna till nån annan, och det är ju lämpligt nu när du ändå ska anmäla 'verklig huvudman' till Bolagsverket. Sen är det ju alltid det där med att man vill både ge bort kakan men ändå behålla den, och det får man ju ta, när man nu ställt till det för sig. Enklaste sättet att ha lite koll på aktierna är ju att skriva ett avtal om att du har rätt att ta tillbaka dom när du vill/kan, samt att dom inte får överlåtas till nån annan. Sen hur juridiskt starkt det är om man blir osams är ju alltid frågan. Däremot har det inget med skötseln av bolaget att göra. Det är styrelsen som sköter, och är ansvarig, för bolaget. Aktieägarna har inget att säga till om när det gäller skötseln, men det är ju dom som väljer styrelse, så är dom helt missnöjda så väljer dom ju en ny styrelse. Kfm kan aldrig mäta ut hos nån annan, för dina skulder.
4
Hej Ingvar, tack för ditt detaljerade svar, Om jag överlåter aktierna till frun, släkt eller barn kan inte Kfm mäta ut dom alls? då dom t.e.x ingår i samma hushåll familj? Läste något om detta med ägarandel, om Man och fru äger 15 % var räknas det som 30% men det kanske bara gäller val av Huvudman? Hälsning Nils

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.