Försöker Skatteverket blåsa mig på pengar?

29
Tjena! Jag mejlade SKV förra veckan om att hyra ut ett rum till mig själv som bedriver enskild firma hemifrån som enbart används som arbetsrum. Idag fick jag följande svar på mejl från en SKV-anställd:

"När du har en enskild firma kan du inte hyra ut del av bostad till dig själv.

När du har en enskild firma och arbetsrum i bostaden finns möjlighet till ett schablonavdrag på 4 000 kr per år om du arbetar minst 800 timmar i bostaden och om det inte rör sig om arbetsuppgifter som du lika gärna kunde ha gjort i en särskild lokal som du har för din verksamhet. I schablonavdraget ingår alla merkostnader för arbetsrum i bostaden, till exempel kostnader för värme, vatten och el."


Jag känner till det hela om schablonavdrag men jag hittade även denna artikel (som påstås vara faktagranskad) som uppdaterades förra månaden: https://www.blinfo.se/lokal-egen-bostad-20110706 där det står:

"Om du bor i hyreslägenhet och inte väljer avdrag enligt schablon­metoden finns inget krav på en viss minsta arbetstid under ett år. Då krävs att du bedriver din verksamhet i en särskilt avgränsad och inrättad del av lägenheten, där du inte vistas privat utan endast arbetar. Du kan knappast ha din TV, säng eller skinnsoffa där.

Du får då dra av en del av utgiften för hyra och hushållsel. Hur stor del av dessa kostnader som du får dra av beror på hur stor del av de totala kostnaderna som hör till verksamheten. Vanligast är att man proportionerar kostnaderna efter hur stor yta som används i verksamheten. Använder du t ex 23,5% av lägenheten i verksam­heten drar du av 23,5% av kostnaderna.

Du får även direkt dra av kostnader för reparationer som du gör i denna avgränsade del av lägenheten."


Så varför får jag då svar på om att "du kan inte hyra ut till dig själv". Låter i mina öron som om SKV försöker blåsa mig på pengar för de vet att jag inte kan reglerna riktigt eller så har personen i länken ovan fel.

Vad säger ni? Någon som är jurist eller som känner någon som känner någon företagsjurist som kan de "hemliga reglerna" som SKV KANSKE försöker dölja för mig då det ligger i deras intresse att suga ur så mycket skatt ur mig som möjligt?

Tack för svar på förhand! / Max.
1009
206
Hej, Ja, det var väl lite konstigt svar. Här kan du läsa mer hos Skatteverket själva https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/inkomstdeklaration/avdragforforetag/lokalkostnader.4.3152d9ac158968eb8fd38b.html Kan vara så att personen hakat upp sig på just "hyra ut" då det inte riktigt är det man gör, utan man får dra av kostnader. Hur som helst beror det på bla om du har "särskilt inrättat rum" och vad som då krävs för det (beror bla på verksamhet). Och har du redan lokal för ändamålet på annat håll är det kört med avdrag även för lokal hemma.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
1470
246
Det som är lite lurigt med skatteverkets text på sidan som Johan länkar till är ju bland annat att det lite i förbigående står att lokalen har en egen ingång. Det nämner ju inte Björn Lunden. Så då hamnar man i en sån där hopplös mellansits där frågan är om det är ett [b]krav[/b] på egen ingång, eller om det bara råkade vara det i skatteverkets exempel. Och då blir följden att man kommer att vara med i ett lotteri beroende på handläggare man får.
29
Tack så mycket för svaren! Då förstår jag vad det handlar om. Så hur går jag tillväga för att ansöka om "särskilt inrett rum" så jag kan börja bokföra och dra av det som kostnad i företaget? Förresten undrar jag även hur det blir med bokföringen av rummet och själva inbetalningen av skatt. Min tanke var följande: Om rummet kostar 800 SEK att "hyra av mig själv" så blir det då 800 SEK mot intäkter på exempelvis 5000 SEK och då har jag kvar 4200 SEK i ren vinst. Av detta skattar jag alltid, för säkerhetens skull, 50% så då skattar jag alltså 2100 SEK och tar ut 2100 SEK som eget uttag/"lön". Av dessa 800 SEK som blir inkomst i eget kapital så skall dessa beskattas 30% och betalas in till samma OCR-nr som preliminärskatten för den enskilda firman? Om jag förstått rätt, så ska man ta bilder på rummet och utrustningen inuti den och motivera varenda liten pryl som ska vara inuti rummet och sedan får man hålla tummarna att handläggaren inser att det är inte alla lägenheter som har två ingångar (troligen väldigt få) till detta enskilda rum inuti lägenheten. Den har en låsbar dörr dock. Varma hälsningar, Max.
1009
206
Hej, Det är inte så att man "ansöker" om det. Du tar helt enkelt upp det som avdrag i deklarationen. Det är bra att göra ett öppet yrkande då det lätt blir så att SKatteverket har en annan åsikt och då kan komma att lägga skattetillägg på det. Du får själv (eller med hjälp av en kunnig) försöka avgöra om ditt rum faller inom ramen för "särskilt inrättat rum". Vad har du för verksamhet där? Kan du använda rummet privat (nu talar vi om det faktiskt går - inte om du tänker göra det)? Som exempel har jag arbetat med en kund som hade en viss konstnärlig verksamhet i ett rum, men ingången var direkt från bostaden. Det var mycket utrustning just för verksamheten, och svårt att nyttja rummet privat. Personen fick först problem med Skatteverket just för att det inte var separat ingång, men efter en del strid fick han igenom avdrag. Ett annat exempel var en kund som hade fått avdrag för större del av en villa för sin verksamhet. Ett år gjorde dock Skatteverket ett besök och fann att personen i dessa rum hade många privata föremål. Inga mer avdrag där inte. Det är alltså inte helt enkelt. Dock enklare om det finns separat ingång.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
29
[quote="Johan Boström" post=56296]Hej, Det är inte så att man "ansöker" om det. Du tar helt enkelt upp det som avdrag i deklarationen. Det är bra att göra ett öppet yrkande då det lätt blir så att SKatteverket har en annan åsikt och då kan komma att lägga skattetillägg på det. Du får själv (eller med hjälp av en kunnig) försöka avgöra om ditt rum faller inom ramen för "särskilt inrättat rum". Vad har du för verksamhet där? Kan du använda rummet privat (nu talar vi om det faktiskt går - inte om du tänker göra det)? Som exempel har jag arbetat med en kund som hade en viss konstnärlig verksamhet i ett rum, men ingången var direkt från bostaden. Det var mycket utrustning just för verksamheten, och svårt att nyttja rummet privat. Personen fick först problem med Skatteverket just för att det inte var separat ingång, men efter en del strid fick han igenom avdrag. Ett annat exempel var en kund som hade fått avdrag för större del av en villa för sin verksamhet. Ett år gjorde dock Skatteverket ett besök och fann att personen i dessa rum hade många privata föremål. Inga mer avdrag där inte. Det är alltså inte helt enkelt. Dock enklare om det finns separat ingång.[/quote] Tack så hemskt mycket för exemplen, Johan! =) Det är klurigt det där minsann: det kommer ju att gå att använda datorn inuti rummet, men det kommer varken att gå att ha möbler eller sängar där inne för privat användning för det är inte ens praktiskt eftersom det kommer att stå belysningsutrustning och sladdar och kablar över allt längs golvet. Vet du vad mer som faller inom ramen för "privat användning" i arbetsrum som man därför bör undvika att ha där? En TV-apparat låter det som om man ska undvika att ha i rummet. Dessutom är rummet tänkt att fungera just som ett arbetsrum för att kunna särskilja på arbetstid och fritid så man inte "tar med jobbet hem" så att säga. Lite lustigt till sist tycker jag att man ska bokföra kostnader i hopp om att det går igenom för att sedan riskera att behöva betala restskatt för att kostnaderna blev ogiltiga i efterhand. Därför tycker jag att man borde kunna skicka in bilder och liknande så någon handläggare skriftligt får godkänna eller neka detta så det inte blir något tjafs i efterhand utan att det redan finns ett "avtal" eller "kontrakt" runt tolkningen om rummet anses vara "särskilt inrett" eller "inte särskilt inrett". Varma hälsningar, Max.
1009
206
Mjo, Det är väl gjort så för att vara praktiskt ut en synvinkel. Krävs mycket personal om alla ska fråga i förväg. Å andra sidan vet man att det är rätt. Sedan är ju skatterätten lite knepig. Det finns ju inte en motsvarighet till brottsbalken där det tydligt framgår vad som krävs för att olika brott ska vara begångna. Skatterätten är lite mer "på känn". Det är ju inte alltid Skatteverket får rätt heller. Det enda man vet med säkerhet är att det kommer att kosta tid och pengar ifall man är oense. De har ju obegränsad budget för att processa om småfrågor. Möjligen kan man få ett förhandsbesked, men jag är inte säker. Det kostar å andra sidan. Tar du upp det under övriga upplysningar i deklarationen så kan du inte få skattetillägg i alla fall. Dock jobbigt att ta upp allt man är osäker om, och man måste vara övertydlig med info.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.