AB går i konkurs, kommer anmärkning på sin privat kredit

5
Hej vänner,

Jag har en krog som inte gick så bra och jag äger 70% av aktier i bolaget.

Om bolaget går i konkurs, kommer jag att få anmärkningar på min privat kredit upplysningar?

Blir jätte oroade? worry ?

Tusen tack å förhand !


/Japanska
1468
246
Både ja och nej. Du får ingen anmärkning på dig privat direkt, men för dom som tar en djupare kreditupplysning kommer det att stå att du haft bolag som gått i konkurs. Så om du startar ett nytt bolag och vill låna pengar på bank, kommer du troligen att få nej, eftersom dom då ser detta. Viktigare är att tänka på att du kan bli skyldig att betala skatter som bolaget skulle betalat. Och därför är det viktigt att ( om du säkert vet att det kommer gå i konkurs ) du begär det i konkurs innan den 12 mars, då det är dags att betala skatter igen. Sitter du i styrelsen den 12 mars när bolaget ska betala in skatterna, och det inte sker, så kommer skatteverket att kräva dig personligen på pengarna.
5
Tusen tack på ditt svar ! Ingvar Wogenius ! När ett bolag går i kk då har man ingen vinst. Vilka skatter ska man betala efter KK? arbetsgivare avgifter eller andra skatter?
1468
246
Arbetsgivaravgifter, personalens skatter och moms, är det som brukar bli aktuellt. Vinstskatt brukar som sagt inte vara ett problem i ett konkursbolag.
5
Leverantör fakturor behöver man INTE betala som huvudägare (styrelse sledamot) även om det anmäls kk efter 0312? Har en annan fråga, styrelsen suppleant behöver INTE ta någon ansvar alls ? dvs behöver inte betala de kvar skatte .. om bolaget har. Stämmer detta? Tusen tack ! /Japanska
1468
246
Leverantörsfakturor är lite mer komplicerat, och man måste då beräkna om bolagets egna kapital har varit förbrukat. Om Bolagets egna kapital är förbrukat är styrelsen skyldig att agera, och om den inte gör det, så kan den blir betalningsskyldig även för leverantörer. Men det är rätt sällsynt att leverantörer börjar jaga en styrelse för att få betalt. Oftast vet dom att det är meningslöst. Om suppleanten inte är firmatecknare så brukar den gå fri. Men det beror ju på, ibland är det suppleanten som egentligen driver företaget, och då undersöks ju dens ansvar.
Anonym
Vad är det som gör att man blir straffat till fängelse ? Har inte råd att betala sina skuld? eller något annat? Det är inte lätt att vara styrelses ledmot.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.