Tjänsteföretag utan F skatt påstås ha f skatt i fakturor

8
Hej, jag är privat person och skall betala 30.100:- kronor till ett företag med enskild firma. Företaget uppger i fakturan " Godkänd för F skatt " när i verkligheten enligt Skatteverket på grund av misskötsel, utebliven deklaration återkallades F skatten för företaget. På Skatteverkets hemsida skriver man att jag skall göra avdrag på skatter och avgifter och betala den delen till SKV och resten till företaget.
Sedan står det också att man kan inte driva tjänsteföretag utan godkänd F skatt. Skall man betraktas det som att till och med uppdragsavtalet är ogiltigt när ett tjänsteföretag påstått inneha F skatt ?
Enligt Skatteverket och Brottsbalken det är skatteredovisningsbrott att påstå i faktura att man är godkänd för F skatt när i verkligheten saknas F skatten. Utöver det kan det vara även bedrägeri att lämna oriktiga uppgifter i fakturor och driva verksamhet med tjänster som kräver F skatt ?
367
46
Om det står på fakturan att säljaren har F-skatt så handlar man som köpare naturligtvis ofta i god tro och betalar fakturan. Såvitt jag vet så har man inte undersökningsplikt per automatik när man blir fakturerad. Hur är det med momsen? på den fakturan? Men nu har du ju kollat- och då är det ju naturligt om du meddelar säljaren att skatteverket uppmanar dig att göra de aktuella avdragen f.v.b. skatteverket Du kommer ju att hjälpa säljaren att inte begå yterligare brott genom att ta emot pengar och behålla dem -och hjälper honom dessutom att göra rätt för sig. Är du rädd för obehagligheter när du konfronterar säljaren i detta fall?.
Redaktuellt
8
Han är obehaglig, fräck. Det är inte första gången att han åberopar oriktiga uppgifter i fakturan. Jag fick veta att i minst 40 fakturor och i flera årstid han åberopar oriktiga uppgifter i fakturor. Han äger även ett Aktiebolag men sin hustru och använder enskild firman för att få ut pengarna snabbt utan några avdrag på skatter och avgifter. Han jobbar även mot myndigheter som hade kännedom om att han saknar F skatt.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.