Uppstart av företag

1
Hej!
Har arbetat som civilekonom i ett antal år, tröttnat på redovisningsrollen och beslutat mig för att starta eget inom inredningsbranschen. Nu till frågan. Vill anlita någon som gör skisser som sedan skall tryckas som tyg som man skall tillverka kuddar av. Hur gör man då? Behöver ju "köpa loss" dessa skisser så att jag sedan har jurisdisk rättighet att göra vad jag vill med dem, utan att exempelvis betala en viss procent till konstnären varje gång en produkt säljs. Vad är det rimligt att betala för detta om man vänder sig till en hobbykonstnär?
Tusen tack på förhand.
7
Kanske lite utanför scoopet av din fråga, men jag kan rekommendera fiverr.com. Där kan du få alla möjliga tjänster, inkl skisser, till ett vettigt pris och du äger sedan "licenser" till dessa och gör vad du vill med dem. Kvalité kan variera där så bra att välja säljare med många kunder och bra rating. Oavsett vart du beställer ifrån så är det bra att få ett papper med någon form av medgivande till att du får använda dig av materialet. Behöver inte vara något komplicerat, typ ett statement med en underskrift. Jag själv säljer licenser för musik och gör liknande för mina kunder. Jag som skapare äger alltid verket, men kan sälja licenser för användning av det. Vet inte vad som kan vara rimligt pris, det finns säkert hela spektrumet beroende på vem du går till. Det bästa är nog att sätta upp en budget för vad du är villig att betala och sedan försöka förhandla priset till att hamna kring den.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.