Konkurrenssituation med nuvarande arbetsgivare...

2
Hej



Jag jobbar med systemutveckling åt ett IT-Konsultföretag. Jag funderar på att bli egen konsult istället.

Jag vill inte säga upp mig för att sedan starta eget, utan ta det lite lugnare.

Jag vill registrera företaget först, sedan jobba på att hitta potensiella kunder och olika vägar till jobb. Därefter ta in något enstaka projekt som jag kan hantera vid sidan av mitt nuvarande jobb... och sedan, om allt går bra, säga upp mig och övergå helt till mitt eget.



Problemet jag funderar över är den konkurrenssituation som jag kommer hamna i. Finns det lagar som säger att jag inte får bedriva egen konsultversamhet inom samma område som min arbetsgivare? Och i så fall hur tycker ni jag ska gå tillväga. Hur gör andra?



Mvh

Teema
758
1
Visst finns det lagar och regler som styr detta - det kan du vara säker på. [br]Nej man får inte göra så mot ens arbetsgivare, utan dennes tillstånd. [br]Om du inte arbetsgivaren godkänner extraknäcket, så bör du först sluta [br]din anställning och sedan starta eget. [br] [br]Det hade varit enklare om det inte hade varit inom samma bransch. :wink:
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
640
5
Kan man generellt säga så, eller beror det på vad som står i anställnings avtalet? [br] [br]MVH [br] [br]R
758
1
Titta man på tidigare rättsfall, så är detinte alls ovanligt att anställda har [br]dömts till att betala hundratusentals kronor i böter för just brott mot [br]lojalitetskravet. [br] [br]Här kommer en text som är hämtad från Arbetsdomstolen, texten är [br]vägledande för hur man där resonerar. [br] [br]ett anställningsförhållande krävs av arbetstagaren att denne är lojal mot [br]arbetsgivaren. Lojalitetskravet ingår som ett led i anställningsavtalet. [br]Som Arbetsdomstolen i ett flertal domar tidigare har klargjort bryter en [br]anställd i allmänhet på ett allvarligt sätt mot lojalitetskravet om han eller [br]hon medan anställningen består driver en med arbetsgivaren [br]konkurrerande verksamhet som är ägnad att tillfoga arbetsgivaren en inte [br]obetydlig skada eller som eljest sker under sådana omständigheter att den [br]bör uppfattas som illojal (se t.ex. AD 2003 nr 84). Redan planer på sådan [br]verksamhet kan under vissa omständigheter utgöra brott mot [br]lojalitetskravet (se t.ex. AD 1993 nr 12). [br] [br]Tycker personligen att det är dumt att chansa :mrgreen:
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
640
5
[quote="Sinnenas Teater"]Redan planer på sådan [br]verksamhet kan under vissa omständigheter utgöra brott mot [br]lojalitetskravet (se t.ex. AD 1993 nr 12). [/quote] [br] [br]Ojojoj! Tur man inte blev påkommen innan man gick sin väg! :oops: [br] [br]Ja det kan vara dumt att chansa. Man lockas att vara "präktig" och säga var ärlig, samtidigt som livet lärt mig att det ibland kan vara enklare att få förlåtelse än tillåtelse :wink: [br] [br] [br]MVH [br] [br]R
2
Irriterande med lagar. [br]Det känns inte så kul att ta upp det med arbetsgivaren och be om tillstånd eftersom man då tydligt indikerar att man tänker lämna företaget. Nu har jag ju tänkt jobba kvar under ett halvår till men vill dra igång vid sidan av... [br]och om det inte känns bra vill jag gärna kunna backa tillbaka utan att någon märkt något. [br] [br]Tycker ni man behöver ta så allvarligt på det hela? Konsultbranchen är ju så bred, så man kan ju tyckas konkurrera nästan vad man än gör. Jag kan tänka mig att många gjort som Robaino och att det aldrig blivit några problem. [br] [br]Ja, ja... den är lurig [br] [br]/Teema
822
48
[quote]Irriterande med lagar.[/quote] :grin: [br] [br]Jag hade kört med raka rör! Är det en bra arbetsgivare (ingen Krösus sork :mrgreen:) så kommer han/hon att förstå. Säg att du planerar att starta eget och att du eventuellt har något uppdrag på gång. Som arbetsgivare uppskattar man ärlighet vilket gör att man kan planera. Inte så konstigt att duktiga medarbetare "går vidare". Kanske får du en rejäl lönehöjning... :wink:
232
Är det en bra chef kommer han/hon försöka göra allt för att låta din kreativitet utvecklas på företaget istället ;)
M-Daniel Johansson
14
Hej, [br]Jag tror också på ärlighet. Det hänger helt och hållet på hur öppen och positiv din arbetsgivare är. [br] [br]Vill bara dela med mig min historia :wink: [br] [br]Jag är logoped och anställd av barn- och ungdomsförvaltning. Arbetar mot skolor och förskolor med både utredning, handledning och verksamhetsutveckling. Hade alltid drömt om att vara eget men vågade inte riktigt lämna det trygga och spännande jobbet i kommunen. :( [br] [br]En dag bestämde jag mig att ta upp det om min "dröm" om att vara logopedkonsult med min chef (på utvecklingssamtal) och luska möjligheterna. Jag la fram det på det viset att "detta vill jag göra för att utveckla mig själv. Och att det ska göras i mycket liten omfattning bara för att förverkliga vissa idéer". :- [br] [br]Han sa att han litade fullständigt på mig att jag sköter mitt jobb. Det var ok :) så länge det inte inskränkte på mitt jobb. [br] [br]När jag bytte chef så ville den nya chefen begränsa min bisyssla genom att vi skrev ett avtal sinsemellan där stod vad jag INTE fick göra just i den kommun jag arbetar på. Jag är annars helt fri att arbeta hur jag vill utanför min kommun (det ska vara på min lilla fritid tex när jag tar ut komp- eller flextimmar, helger mm). Avtalet är jag nöjd med. [br] [br]Det är skönt och snarare viktigt att ha en skriftlig överenskommelse för att ha tydliga ramar att gå efter. Min chef tycker att min bisyssla kan t o m gynna mitt kommunjobb eftersom jag kommer i kontakt med andra folk och skolor och därmed bli inspirerad och kan hämta idéer från andra kommuner osv. :lol: [br] [br]mitt mål är att om 1-2 år gå ner i min tjänst och öka föertagandet successivt. Än så länge tar jag det lungt. Bisysslan generar bara lite extra inkomst :roll: [br]Hälsningar [br]Laleh
640
5
Hej! [br] [br]Alltid kul att läsa om hur andra löst det. Du verkar hittat en "win, win, win" situation :grin: [br] [br]Hoppas det leder dit du vill. Att kunna jobba upp sitt företag vid sidan om den "trygga anställningen, måste vara något av en drömsituation för alla. [br] [br]MVH [br] [br]R
14
[quote="Robaino"]Hej! [br] [br] [br]Hoppas det leder dit du vill. Att kunna jobba upp sitt företag vid sidan om den "trygga anställningen, måste vara något av en drömsituation för alla. [br] [br]MVH [br] [br]R[/quote] [br] [br]Hej på dig! [br]Jo drömläge kan man tycka men undrar om man verkligen kan "jobba upp" föetaget när man redan arbetar 100%. Tiden är knapp, jag hinner knappt marknadsföra sig och när jag kommer på tanken "marknadsföring" så försöker jag ändå tar det lugnt så att jag inte lovar för mycket (med tanke på den begränsade tiden jag har) [br] [br]MEN jag hinner ändå åtar mig några uppdrag, hitta nya kontakter och prova på "känslan att vara eget" och i snigeltakt med ro utveckla en hemsida!!!Det passar dem som kan ha is i magen och låta saker och ting ta sin tid :mrgreen:
758
1
Min erfarenhet av att jobba upp företag, jämsides med ett vanligt jobb [br]är svårt - inte för att tiden inte räcker till - utan för att tryggheten med en lön varje månad hindra en från att få den där blodiga tanden som krävs för att lyckas. [br]Visst man kan förbereda sig bra inför starten ,med ett jobb vid sidan om, [br]men sen behöver man känna piskan i alla fall jag :mrgreen:
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
822
48
Jag tycker Stefan har en mycket viktig poäng! [br] [br]Man behöver ibland kniven på strupen för att tända till.
758
1
En annan erfarenhet som jag har av att ha en lön vid sidan om, [br]är att istället för att smida planer - göra konkreta strategier för hur man ska anfalla marknaden, så går man runt och "trampa ner gräset" [br]så att det bli svårare att återkomma en andra gång - den gången man verkligen hade tänk kunna leva på sin verksamhet.
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.