Företag etablerat i Sverige, men..

2
Hej alla,



Är student och läser just nu avtalsregler som gäller i samband med e-handel. Har fastnat lite i en fråga och vänder mig till er experter för råd.



Om jag startar en webbutik för försäljning av en, eller flera produkter. Företaget kommer att vara etablerat i Sverige men den tekniska driften av själva webbplatsen, kunddatabaser och mail-utskick sköts av ett företag i USA. Kunderna finns över hela världen, men huvudsakligen Sverige och Europa.



Internet är ju som sagt gränsöverskridande så vilket lands lag är det som gäller?



Är det svensk rätt som styr hanteringen av kundregistren, marknadsföringen på webbplatsen och tillåtligheten på de mail-utskick som görs?



Är det ursprungslandsprincipen som gäller eller är det effektlandsprincipen, eller kanske något annat?



Mycket tacksam för svar...
758
1
För att göra en krånglig sak enkel, så är det de landets lagar som [br]gäller där företaget har sitt säte dvs. i Sverige. [br] :wink:
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
2
Å det är så enkelt svar med andra ord. Har rotat mig in i så många lagtexter så att man blivit blind. Tack så mycket för svaret...
29
Stefans svar gäller i alla fall i de allra flesta fall. För den som vill veta mer så är det Haag-konventionen från 1955 och EG:s Romkonvention från 1980 som ni ska titta närmare på. Sverige är anslutet till båda. Noteras kan att Romkonventionen anger undantag för vissa typer av konsumentförhållanden, då det är köparens lands lag som har företräde. [br] [br]Mvh [br]Jesper
MIND THE MARK
Konsulttjänster inom immaterialrätt
VARUMÄRKEN/DOMÄNNAMN/DESIGN
UPPHOVSRÄTT/MARKNADSRÄTT
www.mindthemark.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.