Lurad på lön av kompanjon

0
Hej, jag behöver er hjälp.

Först lite bakgrundsinformation.

Jag är 50/50 delägare med min kompanjon i vårt AB där vi säljer konsultations tjänster. Vi är gamla kollegor sedan 10 år tillbaka och har jobbat i samma bransch då som nu. Vi utför samma typ av arbete till 90% av tiden och har utöver det olika egenskaper som vi kompletterar varandra med i företaget. Jag har hand om IT biten med marknadsföring, reklam, annonser, hemsida, företagsprofil m.m. Han har hand om en del av bokföringen, löner m.m.
Vi har tyvärr inget kompanjonavtal.

Vi har haft företaget i ca 2 års tid och har sedan en tid tillbaka haft en stor och lång diskussion ang våra löner pga att han ansåg sig ha rätt till mer än mig.
Tillslut efter mkt om och men, kom vi fram till att vi skulle ligga på samma månadslön. Vi värderade varandras egenskaper och skulle inte se bakåt utan framåt tillsammans, på samma plan som 50/50 ägare.
Detta var i början av Maj.

Nu i veckan fick jag en magkänsla efter att vi pratat löner och han verkat lite skum. Jag gick in på banken för att kontrollera lönerna när jag kom hem och märker till min förskräckelse att han har totalt blåst mig och från den dagen tagit ut ca 10.000kr mer än mig, netto! Det handlar nu om 3 månadslöner som han har blåst mig. Jag kunde även se några andra betalningar bakåt i tiden som var gjorda till hans enskilda firma, som nu är avvecklad. Dessa verkade även dom skumma.

Ville bara åka och riva kontoret med honom i det!!! Men avvaktade en dag innan jag åkte dit och konfronterade honom. Då han visste att jag ville prata redan innan jag kom dit så avbröt han mig precis när jag skulle börja genom att säga " Jag har ljugit för dig.."
Sedan erkände han att han tagit ut mer lön än mig, han sa att han var ledsen och att anledningen till hans lögn var att han är konflikträdd (?). Samtidigt så hävdar han att vi "kommit överens om" att hans lön skulle vara högre än min vilket inte stämmer då det sista vi sa ang lön var att vi var jämlika och skulle ligga på samma månadslön.

Jag förklarade för honom att mitt förtroende för honom är helt förstört. Han har blåst mig och sitt eget företag, sen lämnade jag tillslut honom med uppmaningen att han fick fundera över helgen hur vi ska kunna gå vidare om vi ens kan det. Vad han tycker är en bra lösning på allt detta och presentera det för mig imorgon Tisdag.

Nu till min fråga.
Vad kan jag göra? Kan han göra såhär? Höja sin lön utan att rådgöra med mig? Är det ett brott? Kan jag kräva återbetalning av dom pengar han tagit ut som extra lön?
Hur många chanser ska man ge människor?

Den enda vägen att gå vidare för mig skulle vara dels att pengarna betalas tillbaka till företaget eller att jag kompenseras för detta på samma totalsumma, redovisning av gjorda betalningar senaste 6 månaderna och fortsatt redovisning från honom månadsvis och att ett grundligt och utförligt kompanjonavtal skrivs direkt. Men är det ens värt det?

Tacksam för svar!
21
Hej Skalman, Personligen kan jag säga att jag har haft att göra med ganska många typer som berikar sig på andras bekostnad och där pengar flyger ut till höger och vänster men sedan när det är dags att få min del av kakan för mitt jobb så är pengarna plötsligt "slut" eller "det kom inte in så mycket som vi hoppats" eller andra bortförklaringar. En del har trollat bort hundratusentals kronor och har ändå fräckheten att komma och påstå att jag står i skuld till dem. Min syn på en sådan situation som du beskriver är att om man inte kan lita på sina partners och det hela tiden sker ett fifflande som bara erkänns när personen blir haffad på bar gärning med handen i kakburken så ska man inte göra affärer med dem. Om det ändå är så att man är tvungen att fortsätta jobba tillsammans så måste det finnas ett kontrollsystem med pålitliga oberoende revisorer och superdetaljerade skriftliga avtal framtagna av pålitliga advokater. Det i sig kan kosta mer än vad det smakar. Problemet med sådana affärsrelationer är, som bland annat [b]Jack Welch[/b] och [b]Bill Gates [/b]konstaterat: [i]"Till slut blev kontrakten så bibeltjocka och snåriga att vi glömde bort anledningen till varför vi ens skulle samarbeta."[/i] Lycka till!
Kevin Kane

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.