Företag med ändamål av att investera i klockor?

1
Hej!

Jag går i min stilla tanke av om man kan starta ett företag och göra verksamhetsbeskrivningen sådan att man kan köpa exklusiva klockor på företaget men även ha på sig klockorna?

Jag är helt ovetande i dessa frågor så vänder mig därför till er där ut som sitter på kunskapen! Jag tänker mig något i stil med: ”Verksamhetens ändamål är att investera och förvalta klockor med förenlig verksamhet”

Kan man isåfall köpa in klockor skattefritt eller kommer SKV att motsäga sig detta?

Tacksam för all svar jag kan få!🙂

Mvh
7
1
Hej William Lite frågor du borde ställa dig. 1. Vad är anledningen till att du ska starta företaget? Att bära klockorna eller tjäna pengar? 2. Hur ska du finansiera klockköpen? 3.Blir det hållbart när du köper en klocka i mint condition och den får slitage vid användning? Det är enligt min mening bättre att köpa klockorna privat och inte blanda in skatteverket alls om du inte tänkt att tjäna pengar på det. //T
Sales cure all
1
Tack för svaret! 1. Tanken är att handla med klockor och på så sätt tjäna pengar men jag undrar om det är okej att bära klockorna privat? 2. Gällande finansiering så finns det redan kapital tillgängligt. 3. Tanken är att investera i så kallade vintage klockor som redan har lite märken. Och användningen av klockorna kommer inte påverka värdet. Den största frågeställningen i detta är om det är tillåtet att köpa in klockorna via företaget och sedan bära dom privat eller kommer man behöva förmånsbeskatta då? Mvh
7
1
Hej William Jag vet faktiskt inte hur skatteverket skulle reagera på det. Men det blir ju såklart svårt för dem att bevisa det om du inte tar upp det för förmånsbeskattning. Vänligen Timmi
Sales cure all
2
Tjena William! Jag kan inte svara på din fråga men vill ge dig en liten heads up bara att om du ska bedriva handel med exklusiva klockor måste du registrera dig i penningtvättsregistret hos länsstyrelsen. Ansökan kostar 800 kr har jag för mig och du måste ha en en riskbedömning för din verksamhet och en plan för hur du ska följa lagen om penningtvätt. Det är dock inte jätte komplicerat i och med att du bara behöver registrera dig hos länsstyrelsen och inte finansinspektionen. Om du behöver hjälp med en riskbedömning och plan för att motverka penningtvätt så hör av dig.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.