Tvist med delägare

Skapad - Senast uppdaterad
Har en delägare som för 2 månader sedan stängde sin telefon och blev sjukskriven av ångestrelaterad stress . Hon ska dessutom blivit sjukskriven på endast 50% men hon jobbar ingenting just nu. Hon sköter "det praktiska" i företaget medan jag sköter den administrativa biten. Nu är företaget nära konkurs och min fråga är hur jag ska hantera detta? Hon öppnar telefonen ibland för att läsa eller svara på utvalda frågor sen stänger hon sin telefon igen. Sen vet jag inte när hon loggar in igen nästa gång. Behöver en jurist som kan hjälpa mig om vad jag kan göra just nu.

Lägger till, allt detta som man bör göra är självklart redan gjort. Samt att det är 30 mil emellan så jag kan inte göra mer än vad som krävs. Försöker göra allt i min makt för att rädda företaget. Ville mest veta om det inte åligger henne att sätta någon i sitt ställe att hjälpa till. Kontaktar en avtalsjurist istället.
Inlägg: 597
Tack mottaget: 85
#41706
Hej,

För det första så bör du agera snabbt. Är det ett aktiebolag så har du ju visst skydd vid en konkurs, men det är förutsatt att ni inte drar på er fler skulder (leverantörer mm) efter att ni börjar närma konkurs. Skatter är en annan sak som ni måste ha koll på.

Om du vill driva företaget vidare så är det ju främst att du (eller någon annan) måste ta över de uppgifter som hon haft. Så att allt flyter på. Kanske anställa någon om det är lönsamt. Så avancerat kan det väl inte vara att det tar mer än någon dag att skaffa sig en överblick av vad den andra gör.

Kan man inte driva vidare som vanligt så är det minsta man bör göra att skaffa koll på vad man har för åttaganden och se var man kan bromsa utgifter. Jag vet ju inte vad er verksamhet är, men tex stoppa alla inköp.

Man får ju utgå från att människor kan bli sjuka. Kanske inte är optimalt och man kanske kan önska sig en överlämning. Kanske hon har ångest över att lämna dig i sticket. Är man ensam är det inte ovanligt att företaget dör efter en längre sjukskrivning, men ni är ju två så ni ska kunna avlasta varandra.

Men lägg ilska och irritation åt sidan och ta tag i problemet. Skaffa en överblick av hennes sysslor och om det ligger pågående arbeten, ordrar osv. Samt över ekonomin. Gör det systematiskt och skriv gärna ner. Har ni kunder som väntar på leverans så meddela dessa i god tid att ni gör ert yttersta eller att ni måste avboka. Det kan ju vara så att ni har förstående kunder. Kanske tom kunder som kan hjälpa till.

När du gjort detta så bör du ha en bild över om du kan och vill driva vidare eller om du vill göra en ordnad avveckling.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
Inlägg: 597
Tack mottaget: 85
#41707
Vill bara förtydliga angående din rubrik.

Tvisten kommer senare. Först ska du rädda ditt eget skinn!
Och har du en delägare som knappt svarar så är det tyvärr upp till dig.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.