Ansvarsområde för provisionssäljare

1
Jag undrar vilket ansvar en provisionssäljare har gentemot leverantörsfakturor. Exempel, jag säljer en vara/tjänst som min uppdragsgivare är agent för men slutkunden betalar inte för varan/tjänsten.

Vem bär ansvaret för leverantörsfakturan? Kan agenten utkräva betalning från provisionssäljaren.
1009
206
Hej, Du menar att du är anställd säljare och att kunden inte betalar det han köpt av dig? Vad står det i ditt avtal? Normalt om man arbetar med provision är att man får avdrag för reklamationer. Men det brukar handla om att man bara förlorar just den provision man fått på den ordern, inte att man ska stå för hela kostnaden. I grunden står ju köparen för ansvaret att betala. Det är ju en fråga mellan företaget som säljer och den som köper. Du som säljare har ett förhållande med din arbetsgivare, inte med kunden. Så du bör ha ett anställnignsavtal eller liknande där det regleras. Och din arbetsgivare bör inte kunna göra större inskränkningar mot dig än det som reglerats.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
1
Jag tackar för svaret.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.