Låna ut dator och telefon till anställd

2
Hej

Tror att jag ställer frågan i rätt tråd, men jag undrar vad som bör stå med i avtalet mellan företaget och den anställde vid "lån" av företagets mobiltelefon och dator som används av den anställde i tjänsten. Att de ska återlämnas vid avslutad anställning är självklart men känner att det kanske borde finnas fler punkter i detta avtal
Jag har letat efter en passande mall avseende detta men inte hittat något. Jag antar att detta är vanligt att man låter personalen låna företagets mobiler och datorer
Tack på förhand
Maria
1009
85
Hej, Ja det är vanligt. Om de använder det i tjänsten så ser man det nog inte som ett "lån" utan som arbetsredskap som de ska använda. Har inte sett att det skulle vara normalt med avtal om att använda arbetsredskap. Om det inte är något speciellt du vill begränsa eller så? Men det är ingen dum idé. Inte minst för att de ska känna att de är ansvariga för prylen. Men man kan också reglera om privat användning som kan vara bra för att slippa förmånsbeskattning om det skulle bli aktuellt. Men kanske det normalt regleras i personalhandboken.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
2
Tack för svar, jo det var ju lite min tanke, eftersom laptopen i det här fallet även tas med hem och på tjänsteresor. Man vill ju inte att hen ska ta den som något som är i dennes ägo .... Men jag förstår också tanken att det är ett arbetsredskap

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.