Försäljning av företag!

8
Hej!

Jag har ganska nyligen startet att företag inom IT-branschen, inrikting på internetproduktioner.



Jag blev förra veckan kontaktad av en person som säger sig vilja köpa mitt företag, som ännu inte har någon större omsättning. Jag har bara drivit det i 2-3 månader ännu.



Det jag nu undrar är vad bör jag tänka på när det gäller denna fråga?



Jag har sagt att allt hänger på priset och avtal för en ev. fortsatt anställning. Men jag vet ju inte hur det rent juridiskt fungerar!



Någon som kan sånt här?





/ HuggerFanta
758
1
Om denna person sedan bara är intresserad av din domänadress [br]och inte av själva företaget som sådant, så bör du se upp. :o
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
1616
4
Chansen är väl stor att det hänger på namnet. För det är ett bra namn Ted. [br]Det finns ingen större logik att köpa ett företag som endast existerat i 2-3 mån eftersom underlaget inte är tillräckligt konkret. Men så är inte alla affärer logiska heller. Det kan finnas en chans att det köparen är intresserad av är din spetskompetens men jag tippar på det första. [br] [br]Mvh [br] [br]Magnus Olsson [br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
232
Hmm, låter ganska långsökt att vilja köpa ett företag endast för en domän. Då borde väl frågan direkt handla om domänen istället, eftersom detta inte är något konstigt. [br] [br]Jag tror att detta kan vara någon som "tror sig" kunna driva företaget bättre än du, och vill gå in som ägare för att inkassera vinsten utan att behöva göra ett handtag själv. Ofta när exempelvis caféer är till salu så brukar det komma en och annan som vill äga stället och anställa den tidigare ägaren av just denna orsak...
M-Daniel Johansson
758
1
[quote="xt nordic"]Hmm, låter ganska långsökt att vilja köpa ett företag endast för en domän. Då borde väl frågan direkt handla om domänen istället, eftersom detta inte är något konstigt. [br] [br]Jag tror att detta kan vara någon som "tror sig" kunna driva företaget bättre än du, och vill gå in som ägare för att inkassera vinsten utan att behöva göra ett handtag själv. Ofta när exempelvis caféer är till salu så brukar det komma en och annan som vill äga stället och anställa den tidigare ägaren av just denna orsak...[/quote] [br] [br]Jag har fått liknande erbjudande från olika håll från personer som önskar [br]köpa företaget - efter lite förhandling, så säger man att det inte är [br]företaget man vill köpa egentligen, utan domännamnet. [br]Sedan vill dom att man ska bekosta en värdering av domännamnet om det [br]är värt 100 000 eller 150 000 kronor. [br]Du uppmanas att sätta in ex antal tusenlappar på ett konto som ska gå till [br]denna värdering eller så skickar dom ut en faktura på beloppet. [br]När du har betalat, så hör du aldrig av dom mera. [br] [br]Ungefär så kan det vara och inte alls speciellt långsökt :o
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
232
Ja, men då är det väl knappast varken eller? Dom har endast ett syfte och det är att blåsa stackars småföretagare på pengar. Dom skaffar sig bara en anledning att ta kontakt...
M-Daniel Johansson

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.