Avtals gällande eller nytt avtal iom faktura

4
Jag har ett underkonsultsavtal med en firma. Under våren har jag fakturerat mina timmar till firman och skulle enligt fakturorna fått betalt i mitten av april. När det nu inte skett kontaktade jag firman och deras svar var att de i sin tur inte fått betalt på deras fakturor och att jag därför får vänta på mina pengar tills de fått betalt. Olyckligtvis finns detta också med i det avtal vi slöt, utan att jag då tänkte mer på det.



Nu undrar jag om inte fakturorna med tydligt skrivet sista inbetalningsdag gäller som nytt avtal och att firman i så fall skulle returnerat dessa fakturor och hänvisat till att betalning inte skulle ske förän de fått betalt.



Vad gäller?
29
Jag skulle påstå att det framförallt är partsavsikten vid ingåendet av det första avtalet som styr och att din uppdragsgivare har varit väldigt förutseende. Förutsatt att det inte finns några andra omständigheter som tyder på att det ursprungliga avtalet har ändrats, t ex att din uppdragsgivare under en längre tid har betalat enligt dina fakturor oavsett när deras kunder har betalat, så bör det avtalet fortfarande gälla. Ett avtal ingås genom anbud och accept och det finns i den aktuella situationen ingenting som tyder på att din uppdragsgivare skulle ha accepterat ett nytt avtal. Att de inte har invänt mot fakturan omedelbart är inte tillräckligt. [br] [br]Mvh [br]Jesper
MIND THE MARK
Konsulttjänster inom immaterialrätt
VARUMÄRKEN/DOMÄNNAMN/DESIGN
UPPHOVSRÄTT/MARKNADSRÄTT
www.mindthemark.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.