Accept på offert

40
hej!

Om jag fått en offert, accepterat den och skrivit på ett beställningsformulär, och fått en orderbekräftelse måste ju ett avtal anses vara upprättat. Men om jag sedan ber att få offerten ändrad, och får en ny, ändrad offert skickad till mig, och denna offert avser samma köp som det vi redan träffat avtal om, är inte det ingångna avtalet att anse som ogiltigt då? Och därmed borde jag kunna förkasta den andra offerten och därmed hela saken? Säljaren hävdar att eftersom jag vill dra mig ur ingånget avtal så vill de ha ersättning för kostnader som de haft för beställningen. Men om jag som sagt får en ny offert som avser samma vara måste väl det första avtalet ha upphört?

mvh
Higgins 
456
1
Nja, en offert behöver inte alla gånger företa en tidigare version. Det beror på vad som står på offerterna, eller eventuella bilagor till denna. [br][br]Du har ju ingått ett avtal med leverantören en gång och detta kan övertas av en annan offert. I så fall skall detta framgå, och gör det inte det så gäller föregående tills dess att den andra accepten bekräftas vi exempelvis order/bekräftelse.[br][br]Jag antar att du inte accepterade den andra offerten och då vill säljaren få täckning för genomfört arbete. [br][br]/Editerade "dyrare och komplexare offert" eftersom detta inte är nödvändigt för att en senare offert skall gälla.
2066
2
Låter som ett fult sätt att försöka dra sig ur ett ingånget avtal.[br][br]Utan att veta mer om vad som är skrivet hade jag nog resonerat som så att den första offerten/avtalet gäller. Om/när du accepterar den nya offerten ersätter den den gamla, och du har således bara ett avtal. Om du inte accepterar den nya offerten gäller det första ingångna avtalet.[br][br]
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
2360
37
Sätt dig in i motpartens sätt att se på saken så kanske du får en annan syn.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.