Redovisningskonsults ansvar?

18
Hej

Jag hade innan ett handelsbolag (en bolagsform jag inte rekomenderar  till någon). Vi hade dålig koll på bokföring och deklarationer, så vi anlitade ett proffs på det, en redovisnings firma. Hon gjorde ett bra jobb de första åren men sen ballade allt ur. Så 2004 byte vi redovisnings firma och efter mycket om och men fick vi ut våra papper. Den nya firman hjälpte oss att avveckla HB:t det blev klart 2006. I slutet på 2007 blev min deklaration "slumpvis" utvald av skatteverket för granskning. Och de hitta grova fel i deklarationer som jag har anlitat proffs att göra. Såna grundläggande saker som att utvärde ena året ska vara samma som invärde året efter, var fel. Summan av kardemumman blev att jag fick betala ännu mera skatt plus skattetillägg. Nu till mina frågor.
Om man anlitar ett proffs, som inte sköter sig, vad har man för valmöjligheter, stämma, begära skadestånd eller bara sitta och känna sig lurad?
Finns det någon svarta lista eller likande för redovisningskonsulter?
190
Beror lite på vad som står i avtalet mellan dig och redovisningsfirman och vad man egentligen gjort - men ja, men i ett sådant fall kan man ha rätt till skadestånd från redovisningsfirman.[br][br]Du skall definitivt kolla möjligheterna med en affärsjurist.[br][br]Vet inte om någon svart lista för redovisningskonsulter, men eftersom det inte är en skyddad titel utan vem som helst kan kalla sig redovisningskonsult bör man ta noggranna referenser innan man anlitar en.
589
1
Det finns, numera, auktoriserade redovisningskonsulter (FAR SRS respektive SRF). Tyvärr är det nog lite väl lätt att få den titeln än så länge. Ännu mer tyvärr är att folk (tror jag) kommer att blanda ihop titeln med auktoriserad revisor, som kräver en helt annan utbildning, helt annan erfarenhet, helt andra krav för att erhålla titeln.
190
[quote author=Jorgen link=topic=3928.msg18446#msg18446 date=1211395918][br]Det finns, numera, auktoriserade redovisningskonsulter (FAR SRS respektive SRF). Tyvärr är det nog lite väl lätt att få den titeln än så länge. Ännu mer tyvärr är att folk (tror jag) kommer att blanda ihop titeln med auktoriserad revisor, som kräver en helt annan utbildning, helt annan erfarenhet, helt andra krav för att erhålla titeln.[br][/quote][br][br]Det visste jag inte - tack för informationen!
88
Hej,[br][br]Mitt råd är att inte lägga någon tid på att försöka flytta ansvaret. Tyvärr är det nästan alltid så att VD'en eller den som bär det högsta ansvaret som får stå till svars oavsett vem som gör fel. Det finns fall då man vunnit och "konsulten" får betala skadestånd men det hör inte till det vanliga.[br][br]Kämpa vidare och försöka glömma det ![br][br][br]Mvh
Med vänliga hälsningar

Jens Nylander
Grundare av Jens of Sweden
Grundare av JAYS
Idag grundare och VD för Proenzy (http://www.proenzy.com)
450
Sprid vem som misskött sig så inte fler hamnar i samma sits. [br][br]Vilken firma är det?
106
Jag har råkat ut för exakt samma sak, en bokföringsfirma (Malfa Redovisning) som totalt soppade till min bokföring. Värsta felet var att de bokförde både sin egen faktura och betalningen av den fel. Vilket måste vara någon sorts rekord i inkompetens. Jag undersökte möjligheterna att stämma dem och även om det kan gå, så gav jag upp, bet ihop och skrev upp det på erfarenhetskontot. [br][br]Jag säger även till alla som frågar att man skall lära sig bokföring själv just därför att det inte är värt att lämna bort det. Eftersom man är ansvarig för bokföringen själv även om man anlitat någon att göra den så måste man själv kolla den bokföring som har gjorts. Alltså tjänar man ingen som helst tid på att anlita en redovisningsfirma och kontrollera deras arbete.
Mitt företag: [URL=http://intelligentmammals.se/]www.intelligentmammals.se[/URL]
Min bokföringsguide: [URL=http://bokforamoms.se/]www.bokforamoms.se[/URL]
Min roliga tvåspråkiga blogg: [URL=http://alltommig.nu/]www.alltommig.nu[/URL]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.