Juridik och upphovsrätt på nätet

8
På bloggar och andra hemsidor tycker jag att de stundtals verkar vara djungelns lag som råder vad gäller upphovsrätt etc eller överdriver jag?

Finns någon juridiskt kunnig person som kan reda ut och förtydliga?
Vad är ok map bildmaterial. Är det ok att publicera en bild bara jag anger källa ev upphovsman? Råder verkligen olika regler för webb typ bloggar och tryckt material typ tidningar?

med vänlig hälsning,
Charlotte Wormbs
2066
2
Nej, det är inte ok att publicera en bild om du inte har rättigheter till det. Och ja, jungelns lag råder på nätet (på gott och ont).
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1616
4
Hej Charlotte, [br][br]Eftersom jag arbetar med bilder och bildproduktion både för bok, tidning och digital form så kan jag svara dig.[br][br]Nej du får inte publicera en bild utan upphovsmannens tillstånd. Bildpublicering är vanligtvis upphovsmannens försörjning så i regel brukar denna ta betalt för val av publiceringsform, omfattning och bruk. Vanligtvis beräknar upphovsmannen ut ersättningen på dessa grunder samt om du som köpare önskar äga fulla rättigheter eller bara vill köpa en bildpublikationsrätt för ett visst ändamål och omfattning. Beroende på hur bilderna ska användas så är också momssatsen olika. [br][br]Vad gäller namnangivelse så har upphovsmannen alltid rätt till detta.  Signaturer i bild får inte beskäras eller tas bort utan upphovsmannens medgivande samt i tidning och bok har upphovsmannen rätt till namnangivelse på försättsblad. Rör det sig om bokproduktion så som läromedel m så ska upphovsmannen även få det ISBN nr som gäller för att kunna få ut sin skäliga ersättning sk reproduktionsersättning som tilldelas dem från BUS. [br][br]Du kan läsa mer om upphovsrättsagen på:[br][url=http://62.95.69.15/cgi-bin/thw?%24%7BHTML%7D=sfst_lst&%24%7BOOHTML%7D=sfst_dok&%24%7BSNHTML%7D=sfst_err&%24%7BMAXPAGE%7D=26&%24%7BTRIPSHOW%7D=format%3DTHW&%24%7BBASE%7D=SFST&%24%7BFORD%7D=FIND&%24%7BFREETEXT%7D=&BET=1960%3A729&RUB=&ORG=&%24%7BSORT%7D=%C5R]http://62.95.69.15/cgi-bin/thw?%24%7BHTML%7D=sfst_lst&%24%7BOOHTML%7D=sfst_dok&%24%7BSNHTML%7D=sfst_err&%24%7BMAXPAGE%7D=26&%24%7BTRIPSHOW%7D=format%3DTHW&%24%7BBASE%7D=SFST&%24%7BFORD%7D=FIND&%24%7BFREETEXT%7D=&BET=1960%3A729&RUB=&ORG=&%24%7BSORT%7D=%C5R[/url][br][br]Hör gärna av dig om du har fler frågor.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.