Behöver hjälp med ett användarvillkor

17
Hej 🙂

Jag har arbetat i ett halvår på heltid med att skapa ett community (oroar inte, det har inte med företagande att göra ;)). Nu är jag på väg att öppna det men jag måste först skriva "Användarvillkor och regler". Det accepteras när man blir medlem.

Jag är inte själv speciellt kunnig inom juridik. Jag har gjort mitt bästa med att skriva grunden. Men jag skulle vara jätte tacksam för att hjälp. Delvis att få det så juridiskt korrekt språk/upplägg som möjligt, det är viktigt att det ger ett professionellt intryck (berätta gärna hur jag ska göra det bättre). Delvis att få rätt innehåll. Så här ser grunden ut:

Om du accepterar att följa nedansstående användarvillkor och regler som medlem, kryssa i rutan brevid ”Jag har läst, förstått och godkänner”. För att avböjda, klicka bakåt i din webläsare.

Syftet är att skapa en trivsam miljö. Att bli medlem är gratis.

Samtliga uppgifter som lämnas behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.

Innehåll som skrivs eller visas på sidnamn.se får inte vara medvetet felaktigt och/eller ärekränkande, okorrekt, smädligt, vulgärt, hatiskt, trakasserande, obscent, profant, sexuellt inriktat, stötande, hotande, inkräktande av personlig integritet eller på något annat sätt i strida mot någon lag.

Vi tillåter inte att medlemmar skapar innehåll vars huvudsakliga syfte bedöms vara att göra reklam för företag, produkter eller tjänster.

Regelöverträdelser eller företeelser som anses olämpliga av moderatorer eller administratörer kan leda till att innehåll tas bort eller ändras och/eller att en eller flera medlemmar varnas eller stängs av. 

Innehåll uttrycker dess skapares åsikter, inte nödvändigtvis sidnamn.se’s. Vi är inte ansvariga för eller kan garantera att innehåll är korrekt, fullständigt eller användbart.

Eventuella ändringar av användarvillkor och regler måste följas. Nya ändringar hittas normalt [color=blue]här[/color].

Jag har använt ordet "innehåll", med tanke på att jag vill inte skriva ut blogginlägg, foruminlägg, presentation, signatur, privata meddelande, användarnamn osv osv - det finns massor av ställen där medlemmar kan skriva "innehåll". Frågan är, räcker det juridiskt att kalla allt detta "innehåll" eller vad ska man säga?

Jag har dessutom skrivit all text allmänt, dvs det står "medlemmar får inte" istället för "du får inte". Jag tycker det känns så utpekande att skriva "du" över allt och är rädd att skrämma bort folk på det sättet. Enbart i första meningen har jag skrivit "Om du accepterar att följa nedansstående användarvillkor och regler som medlem...". Är detta endå gällande juridiskt?

Jag funderar också på om följande bit behövs eller inte:
Uppgifter som lämnas sparas i en databas och kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Men sidnamn.se kan inte hållas ansvarig vid ett intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.

Dessutom funderar jag på om de behövs någon information om att IP adresser sparas.
Vad tror ni om de?

Flera av de här sakerna som jag tar med är det många andra communties/forum som inte tar med. Och jag inte heller skrämma bort mina nya medlemmar, finns det några bitar som ni tycker jag egentligen inte behöver ha med. Eller kan skriva lite "snällare"?

Finns det något annat som ni tycker fattas eller bör förbättra?



17
Ursäkta om jag skrev lite mycket frågor på en gång, men jag uppskattar svar på enskilda frågor också :)
193
Ja, du har rätt när du skriver att det är flera frågor på en och samma gång, och så är det ju ofta![br][br]Vad gäller användarvillkor, så handlar det huvudsakligen om följande saker:[br][br][b]Regler för uppträdande.[/b] Du kan precis som här sätta upp regler för medlemmarnas uppträdande och på så sätt motivera uteslutning/stängning av konto ifall någon överträder dessa reger.[br] [br][b]Juridik.[/b] Du måste följa personuppgiftslagen (PUL) om du lagrar exempelvis personnummer, men det gäller faktiskt andra uppgifter också. Googla och läs mer om PUL, exempelvis på Datainspektionens webbplats http://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/personuppgiftslagen . Du måste också följa upphovsrättslagen, och du kan kräva att medlemmarna också gör det (sök här på forumet, det finns en hel det trådar i ämnet - och är det några som kan svara på frågor upphovsrätt, så är det Patrik och Mojo).[br][br]Du kan kika i andra forum hur de skriver sina regler, men du får inte planka texten rakt av. Det är bättre att fråga om lov först![br][br][quote]Uppgifter som lämnas sparas i en databas och kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Men sidnamn.se kan inte hållas ansvarig vid ett intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.[/quote] [br][br]Jag har ett bättre förslag. Skriv att ett antal sajter hackats, och att du uppmanar medlemmarna att skaffa en särskild e-postadress för enbart din community. Hackningarna har ju varit förödande för dem som använt samma e-postadress och t o m lösenord på flera communities, då adresserna sålts vidare till spammare. Tänk på att förbjuda "engångsadresser" för att förhindra oseriösa användare.
109
[quote author=hej1 link=topic=4280.msg20174#msg20174 date=1220996558][br]Uppgifter som lämnas sparas i en databas och kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Men sidnamn.se kan inte hållas ansvarig vid ett intrångsförsök som kan leda till att data stjäls. [/quote] [br][br]Om jag läste det där skulle jag iaf anta att ni sparat lösenorden i klartext i databasen, alltså inte krypterat dem och att eran säkerhet är låg.[br][br]Om det är så att ni krypterar lösenorden tycker jag du ska lägga till detta i texten så att man känner sig tryggare.
1616
4
[quote]Om du accepterar att följa nedansstående användarvillkor och regler som medlem, kryssa i rutan brevid ”Jag har läst, förstått och godkänner”. För att avböjda, klicka bakåt i din webläsare. [/quote][br][br]Här skriver du att användaren redan ingått avtalet och för att avböja det måste man aktivt gå bakåt. Ett bättre val vore att ha ett kryssfält för att markera att man läst och godkännt användarvillkoren.[br][br][quote][br]Syftet är att skapa en trivsam miljö. Att bli medlem är gratis. [br][/quote][br][br]Syftet med vad? Med sidan, med avtalet, vad? Att bli medlem är gratis men är det gratis att [u]vara [/u] medlem? [br][br][quote][br]Samtliga uppgifter som lämnas behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.[br][/quote][br][br]Så länge detta efterlevs är det bra men en del av det du skriver gör mig tveksam. Återkommer till det. kolla gärna igenom [url=http://www.datainspektionen.se]www.datainspektionen.se[/url] om vilka krav som ställs på dig.[br][br][quote][br]Innehåll som skrivs eller visas på sidnamn.se får inte vara medvetet felaktigt och/eller ärekränkande, okorrekt, smädligt, vulgärt, hatiskt, trakasserande, obscent, profant, sexuellt inriktat, stötande, hotande, inkräktande av personlig integritet eller på något annat sätt i strida mot någon lag. [br][/quote][br][br]Får det vara omdevetet felaktigt och/eller ... ?[br][br][quote][br]Vi tillåter inte att medlemmar skapar innehåll vars huvudsakliga syfte bedöms vara att göra reklam för företag, produkter eller tjänster.[br][/quote][br][br]Här säger du indirekt att du tillåter 'icke medlemmar' att skapa innehåll var huvudsakliga syfte är att göra reklam för företag, produkter eller tjänster.[br][br][quote][br]Regelöverträdelser eller företeelser som anses olämpliga av moderatorer eller administratörer kan leda till att innehåll tas bort eller ändras och/eller att en eller flera medlemmar varnas eller stängs av.  [br][/quote][br][br]Vilka är reglerna? Just nu talar du om villkoren. Finns det regler bör dessa tas upp så användaren vet vad som gäller. [br][br][quote][br]Innehåll uttrycker dess skapares åsikter, inte nödvändigtvis sidnamn.se’s. Vi är inte ansvariga för eller kan garantera att innehåll är korrekt, fullständigt eller användbart.[br][/quote][br][br]Som utgivare är ni ansvariga för ert innehåll.[br][br][quote][br]Eventuella ändringar av användarvillkor och regler måste följas. Nya ändringar hittas normalt [color=blue]här[/color].[br][/quote][br][br]Om det kommer nya villkor måste användarna få reda på dessa och godkänna de nya villkoren för att fortsätta nyttja tjänsten. Att bara ändra villkor utan att ge användaren möjlighet att godkänna detta är fel.[br][br][quote][br]Jag har använt ordet "innehåll", med tanke på att jag vill inte skriva ut blogginlägg, foruminlägg, presentation, signatur, privata meddelande, användarnamn osv osv - det finns massor av ställen där medlemmar kan skriva "innehåll". Frågan är, räcker det juridiskt att kalla allt detta "innehåll" eller vad ska man säga?[br][/quote][br][br]Vissa av punkterna ovan kan slås samman "presentation" kan vara signatur och övriga uppgifter om medlemmen. forum och blogginlägg är "inlägg". Privata meddelanden är "PM". Innehåll är ett ytligt begrepp som kan tolkas som allt innehåll.[br][br][quote][br]Jag har dessutom skrivit all text allmänt, dvs det står "medlemmar får inte" istället för "du får inte". Jag tycker det känns så utpekande att skriva "du" över allt och är rädd att skrämma bort folk på det sättet. Enbart i första meningen har jag skrivit "Om du accepterar att följa nedansstående användarvillkor och regler som medlem...". Är detta endå gällande juridiskt?[br][/quote][br][br]Att texten riktar sig allmänt till vilkoren för medlemmar är bra. Sedan är det inte konstigt att använda Du i just sammanhanget "Om du accepterar att följa nedanstående användarvillkor och regler som medlem...". Alternativt kan du skriva: "Läs och godkänn våra nedanstående villkor för att bli medlem på sidnamn.se"[br][br][quote][br]Jag funderar också på om följande bit behövs eller inte:[br][quote]Uppgifter som lämnas sparas i en databas och kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Men sidnamn.se kan inte hållas ansvarig vid ett intrångsförsök som kan leda till att data stjäls. [/quote] [br]Dessutom funderar jag på om de behövs någon information om att IP adresser sparas.[br]Vad tror ni om de?[br][/quote][br][br]Här vill jag då knyta åter till datainspetionen.se kolla upp vilka regler som gäller för vad du får samla in och spara för uppgifter speciellt om det rör uppgifter som kan vara av känslig natur. Personuppgifter, lösenord, IP-adresser dessa leder direkt till en möjlig insamling av uppgifter där ett intrång lätt kan göras på den egna datorn. Kanske ett samtal till DI kan vara värt varenda krona.[br][br][quote][br]Flera av de här sakerna som jag tar med är det många andra communties/forum som inte tar med. Och jag inte heller skrämma bort mina nya medlemmar, finns det några bitar som ni tycker jag egentligen inte behöver ha med. Eller kan skriva lite "snällare"?[br][br]Finns det något annat som ni tycker fattas eller bör förbättra?[br][/quote][br][br]Oftast går det mesta att omskriva och förädlas. Det viktigaste är att du lämnar korrekta uppgifter och inte tvingar in användaren i ett avtal utan dess vetskap. Vad som saknas är lite om ansvarsbiten så som vid tvistlösning, har du speciellt egendesignad programvara för webbsidan så kan du behöva säkra med att ställa krav att detta är en tjänst du tillhandahåller för dina medlemmar och ingen av tjänstens funktioner får kopieras och spridas vidare utan er vetskap.[br][br]Ska avtalet utformas på ett så korrekt sätt som möjligt är det alltid bäst att be en avtalsrätts-jurist om hjälp.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
17
Först och främst tack för alla svar, mycket hjälpsam/bra information :)[br]Jag har några svar och motfrågor.[br][br][br][quote author=heal link=topic=4280.msg20194#msg20194 date=1221120909][br]Du måste också följa upphovsrättslagen, och du kan kräva att medlemmarna också gör det.[br][/quote][br]Det är sant, men eftersom det står att medlemmar måste följa alla lagar tycker jag inte att det behövs skrivas ut en gång till (annars skulle det sluta med att jag fick skriva ut en mängd lagar). [br][br][br][quote author=heal link=topic=4280.msg20194#msg20194 date=1221120909][br]Jag har ett bättre förslag. Skriv att ett antal sajter hackats, och att du uppmanar medlemmarna att skaffa en särskild e-postadress för enbart din community. Hackningarna har ju varit förödande för dem som använt samma e-postadress och t o m lösenord på flera communities, då adresserna sålts vidare till spammare. Tänk på att förbjuda "engångsadresser" för att förhindra oseriösa användare. [br][/quote] [quote author=Daniel79 link=topic=4280.msg20204#msg20204 date=1221189830][br]Om jag läste det där skulle jag iaf anta att ni sparat lösenorden i klartext i databasen, alltså inte krypterat dem och att eran säkerhet är låg.[br][br]Om det är så att ni krypterar lösenorden tycker jag du ska lägga till detta i texten så att man känner sig tryggare.[br][/quote][br]Faktum är att allt är krypterat och vi använder oss av en så kallad ”csm plattform” (det är IPB , även om själva utseendet/upplägget är helt ombyggt så är det endå den som sköter databasen) . Jag har aldrig hört talas om någon som lyckats ”hacka” en IPB databas och få tag på uppgifter. Vi håller oss alltid till senaste uppdatering osv dessutom. Så jag måste påstå att det är grymt säkert. Och att be medlemmar att skapa ett nytt email konto för att bli medlem, kommer vi förlora många nya medlemmar på, delvis för att folk inte orkar/har tid och delvis för att de undrar vad för dålig säkerhet vi har som måste be våra medlemmar om det.  Anledningen till att jag ville ha med den texten var mer att slippa att bli stämd om sidan faktiskt skulle lyckas bli hackad. Kan jag bli stämd på stora belopp för något sånt tror ni? Men eftersom jag inte tror att det är möjligt tror jag det är bäst om jag helt skippar den biten.  Jag menar, jag har tittat på regler från en mängd forum, men bara en enda har denna texten (och det forumet har ett ungefär 10 sidor långt avtal med allt från himmel till jord). Det borde väl inte vara värt att ha den? Känns bara som den skapar en onödig oro.[br][br][br][br][quote author=Mojo link=topic=4280.msg20208#msg20208 date=1221205544][br]Här skriver du att användaren redan ingått avtalet och för att avböja det måste man aktivt gå bakåt. Ett bättre val vore att ha ett kryssfält för att markera att man läst och godkännt användarvillkoren.[br][/quote][br]Det går inte att se här eftersom jag bara har lagt ut själva användaravtalet och reglerna, men det finns ett kryssfällt som man måste kryssa i och gå vidare. Denna text bara informerar hur man gör. Allstå ser jag inga problem med den biten.  [br][br][br][br][quote author=Mojo link=topic=4280.msg20208#msg20208 date=1221205544][br]Syftet med vad? Med sidan, med avtalet, vad? Att bli medlem är gratis men är det gratis att [u]vara [/u] medlem? [br][/quote][br]Syftet med användaravtalet och reglerna menar jag. Och det är gratis att bli medlem samt att vara medlem. Men du har rätt i att det nog inte framgår. Den delen tror jag egentligen inte behövs, den var mer meningen som ett sätt att få avtalet att verka lite trevligare och positivare för eventuellt medlemmar.  Men jag tar nog bort den. [br][br][br][quote author=Mojo link=topic=4280.msg20208#msg20208 date=1221205544][br]Så länge detta efterlevs är det bra men en del av det du skriver gör mig tveksam. Återkommer till det. kolla gärna igenom [url=http://www.datainspektionen.se]www.datainspektionen.se[/url] om vilka krav som ställs på dig.[br][/quote][br]Du har nog rätt i att jag inte kan allt om personuppgiftslagen. Jag har försökt titta igenom den för att förstå ungefär vad den innebär. Men som jag förstår det rätt är det inget ”ovanligt”, mer saker som man inte gör endå, eftersom man vill behandla sina kunder väl. Men eftersom jag vill följa den ordentligt ska jag läsa igenom den noggrannare. Dessutom är jag väl tvingad att följa den vare sig jag skriver det eller inte. [br][br][br][br][quote author=Mojo link=topic=4280.msg20208#msg20208 date=1221205544][br]Får det vara omdevetet felaktigt och/eller ... ?[br][/quote][br]Folk kan ju inte tvingas veta allt, då vågar ju ingen skriva. Medlemmar får ju skriva så bra de vet. Vi vill ju inte tvingas bannlysa medlemmar för att de råkar göra fel. Dessutom skriven en mängd andra forum såhär. Eller hur tycker du jag ska göra?[br][br][br][br][quote author=Mojo link=topic=4280.msg20208#msg20208 date=1221205544][br]Här säger du indirekt att du tillåter 'icke medlemmar' att skapa innehåll var huvudsakliga syfte är att göra reklam för företag, produkter eller tjänster.[br][/quote][br]Men man måste vara medlem för att kunna skriva (utom på ett litet ställe, humm..). Anledningen till att jag skrev såhär är att vi som ägare ska ha möjlighet att skapa reklam. Vet inte riktigt hur jag ska formulera det för att det ska bli bra. Det låter inte så kul att skriva ”ingen får skapa reklam utom vi som ägare” (alla inser nog att det är så, men som sagt; låter inte kul att skriva). [br][br][br][br][quote author=Mojo link=topic=4280.msg20208#msg20208 date=1221205544][br]Vilka är reglerna? Just nu talar du om villkoren. Finns det regler bör dessa tas upp så användaren vet vad som gäller. [br][/quote][br]Alltså de accepterar ju ”Användarvillkor och regler”. Men jag kanske skulle skriva ut det ordentligt. ”Användarvillkor- och regleröverträdelser...” blir nog bättre. [br][br][br][br][quote author=Mojo link=topic=4280.msg20208#msg20208 date=1221205544][br]Som utgivare är ni ansvariga för ert innehåll.[br][/quote][br]Vad jag menar är att vad enskilda medlemmar skriver på vårt forum, i sina bloggar, presenationer, PM osv – är vi inte ansvariga för. De flesta andra forum har någon liknande text: ”Alla inlägg uttrycker den enskilde författarens åsikter. Varken administrationen av ”namn” eller Jelsoft Enterprises Limited (utvecklare av "namn") kan hållas ansvariga för innehållet i något inlägg”. Jag kanske borde skriva ut min text så den blir lite tydligare. Eller menar du att jag blir ansvarig för deras text i vilket fall?[br][br][br][br][quote author=Mojo link=topic=4280.msg20208#msg20208 date=1221205544][br]Om det kommer nya villkor måste användarna få reda på dessa och godkänna de nya villkoren för att fortsätta nyttja tjänsten. Att bara ändra villkor utan att ge användaren möjlighet att godkänna detta är fel.[br][/quote][br]Jag har funderat mycket på den biten. Nästan alla forum/communities exc ändrar nämligen sina regler ibland. De uppdaterar med nya delar osv, allteftersom saker händer. Vissa av dem har skrivit ut (som jag) att man måste följa nya regler och därför kolla om ändringar har skett med jämna mellanrum. Andra har helt skippat det. Inget community som jag vet, låter alla sina medlemmar godkänna reglerna först. Inte enns de riktigt stora forumen/communitisen. Är det verkligen tvingat att alla ska behöva godkänna varje gång? Har aldrig t ex företagande.se gjort någon mindre ändring av sina regler, eller har de varit samma sedan dag ett?[br][br][br][quote author=Mojo link=topic=4280.msg20208#msg20208 date=1221205544][br]Vissa av punkterna ovan kan slås samman "presentation" kan vara signatur och övriga uppgifter om medlemmen. forum och blogginlägg är "inlägg". Privata meddelanden är "PM". Innehåll är ett ytligt begrepp som kan tolkas som allt innehåll.[br][/quote][br]Men saken är den att jag menar i princip ”allt”. Jag vill inte att folk ska t ex skriva "hatiska, trakasserande osv"-saker någonstans. Då borde väl detta vara en bra term?[br][br][br][br][br]
1616
4
Tydlighet är alltid A & O. Om man blir osäker på vad som står bör man fundera på om man kommunicerar tillräckligt tydligt.[br][br]Kan till och med hända att DI kan kräva att du har en utbildad eller i alla fall anmäld personuppgiftsombud inom eller utanför verksamheten om du handhar personuppgifter:[br]http://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/personuppgiftslagen/vad-galler-nar-personuppgifter-behandlas-pa-webbplatser1/[br][br]http://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/personuppgiftslagen/vem-ar-personuppgiftsbitrade-och-vilket-ansvar-har-ett-bitrade1/[br][br]http://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/personuppgiftslagen/kravs-det-ett-skriftligt-avtal-mellan-den-personuppgiftsansvarige-och-personuppgiftsbitradet1/[br][br]http://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/personuppgiftsombud/vem-kan-vara-personuppgiftsombud/[br][br]"Våra moderator och administratörer äger rätt att redigera eller ta bort meddelanden som kan klassas som kränkande, stötande eller innehålla reklam, propaganda eller annan form som anses inte följa forumets riktlinjer." [br][br]Som utgivare även om digital publikation är ni ansvariga för vad Ni skriver på er webbplats men även ansvariga att i bästa mån uppfylla de krav som ställs för att skydda den personliga integriteten, rapportera, redigera eller i värsta fall polisanmäla inläggare eller där brott kan förekomma. Som jag skrev tidigare tydlighet är A & O kanske till och med PUL kan bistå er med hjälp at tutforma era villkor så de är korrekta. Dem håller även kurser inom PUL om just detta.[br][br]Finns flertal forum som inte följer reglerna. Men vill man göra det riktigt bör man göra det rätt från början. En bra lösning är att du automatiserar att användaren vid inloggning eller vid aktivitet får ett meddelande om nya villkor för användning av tjänsten som den måste godkänna för att fortsätta nyttja tjänsten. Godkänns inte dessa stängs kontot med skrivrättigheter temporärt av fram till dess att villkoren är godkända. Om du har spelat en del onlinespel kan du se liknande funktioner vid uppdateringar av programvaran. Samma sak gäller vid uppdateringar av övriga programvaror till datorn.[br][br][quote author=hej1 link=topic=4280.msg20230#msg20230 date=1221253121][br][quote author=Mojo link=topic=4280.msg20208#msg20208 date=1221205544][br]Vissa av punkterna ovan kan slås samman "presentation" kan vara signatur och övriga uppgifter om medlemmen. forum och blogginlägg är "inlägg". Privata meddelanden är "PM". Innehåll är ett ytligt begrepp som kan tolkas som allt innehåll.[br][/quote][br]Men saken är den att jag menar i princip ”allt”. Jag vill inte att folk ska t ex skriva "hatiska, trakasserande osv"-saker någonstans. Då borde väl detta vara en bra term?[br][/quote][br][br]Vad som kan tyckas vara en bra lösning bör alltid övervägas. [br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
1616
4
Här hittar du DI kurser och kursplan: [br]http://www.datainspektionen.se/utbildning/
Må väl!
17
Jag ska inte behandla några personuppgifter, enbart e-postadress och lösenord.[br][br][br]Angående att jag är ansvarig för allt som skrivs, såhär skrivs det på tv4.se's forum:[br][quote]Ansvarig utgivare för tv4.se ansvarar INTE för innehållet i de inlägg som du gör i oövervakade diskussionsforum och chattar på tv4.se. Någon förhandsgranskning av inläggen sker inte i dessa forum och chattar. Du som medverkar genom att lämna ett inlägg ansvarar själv för innehållet. Du som skriver inlägg kan alltså ställas till svars för innehållet i dessa. [/quote] [br]Och jag menar ett så sort företag måste ju nästan kunna lagen ordentligt och veta att de får lov att göra så.[br]Men visst ska jag moderera så bra jag kan, jag vill bara inte riskera att bli polisanmäld eller stämd för något jag inte hunnit ta bort eller missat av misstag. [br][br]Vad tror du om den här lösningen angående regeländringar?:[br][quote]Eventuella ändringar av användarvillkor och regler måste följas, därför bör de kontrolleras med jämna mellanrum. Nya ändringar hittas här minst sju dagar innan de träder i kraft. [/quote] Det där med att alla ska godkänna tror jag inte kommer att fungera för mig tyvärr. [br]Även om den här lösningen kanske inte är så "schysst" så måste den väl endå vara lagligt gällande? Och med tanke på att alla andra forum gör såhär med sina regler plus att jag absolut inte har någon anledning att skapa nya regler som är negativa för min medlemmar, så borde det väl vara okej?
1616
4
[quote]Ansvarig utgivare för tv4.se ansvarar INTE för innehållet i de inlägg som du gör i oövervakade diskussionsforum och chattar på tv4.se. Någon förhandsgranskning av inläggen sker inte i dessa forum och chattar. Du som medverkar genom att lämna ett inlägg ansvarar själv för innehållet. Du som skriver inlägg kan alltså ställas till svars för innehållet i dessa. [/quote] [br][br]Detta är inte att likställas med: [br][quote]Innehåll uttrycker dess skapares åsikter, inte nödvändigtvis sidnamn.se’s. Vi är inte ansvariga för eller kan garantera att innehåll är korrekt, fullständigt eller användbart.[br][/quote][br][br][quote author=hej1 link=topic=4280.msg20243#msg20243 date=1221426540][br]Och jag menar ett så sort företag måste ju nästan kunna lagen ordentligt och veta att de får lov att göra så.[br][/quote][br]Säkert, men bra att tänka på är att alla företag provar sig fram och ibland behöver man prova detta även rättsligt. Detta oavsett storlek på företag.[br][br][quote author=hej1 link=topic=4280.msg20243#msg20243 date=1221426540][br]Vad tror du om den här lösningen angående regeländringar?:[br][quote]Eventuella ändringar av användarvillkor och regler måste följas, därför bör de kontrolleras med jämna mellanrum. Nya ändringar hittas här minst sju dagar innan de träder i kraft. [/quote] Det där med att alla ska godkänna tror jag inte kommer att fungera för mig tyvärr. [br]Även om den här lösningen kanske inte är så "schysst" så måste den väl endå vara lagligt gällande? Och med tanke på att alla andra forum gör såhär med sina regler plus att jag absolut inte har någon anledning att skapa nya regler som är negativa för min medlemmar, så borde det väl vara okej? [br][/quote][br][br]Lägg inte för stor vikt vid vad andra gör, rikta in dig på vad du ska göra. Ett avtal anses ingånget om båda parter godkänner avtalet. Om ett avtal ändras har man rätt att få reda på detta i god tid så att man kan välja att godkänna det nya avtalet eller inte. I den form som du skriver kräver du att användaren läser avtalet minst en gång i veckan för att se till att inga ändringar gjorts. Apropå dina "anledningar" så ger det inte mindre arbete för dina medlemmar. Dem kan nämligen inte garanteras att du väljer att ändra avtalet i en form som inte passar dem. Oavsett vad dina anledningar är. [br][br]Inte illa menat men jag tror du vinner på att tala med en jurist om du ska vara säker.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
17
Jag tycker att min och tv4's text säger ungefär samma sak även om det står lite olika. Vi säger båda att det är den enskillda medlemmen som har skrivit texten som är ansvarig för den och inte vi. Eller hur menar du? Är min text för dåligt skriven helt enkelt?[br][br]Angående det här med eventulla ändringar. Jag har inte läst så många avtal. Men jag spelade ett datorspel där man kämpade jättehårt under flera år för att få olika saker. Men om man tittar i spelets avtal så står ungefär "vi får göra precis som vi vill med din karaktär och konto osv, vi har noll ansvar eller ersättning och får göra precis hur vi vill". Dvs de hade all makt. Och de här sakerna som vi kämpade under i flera år var det vanligt att man sålde mellan varandra för tusentals dollar, så det var inga småsaker. Men eftersom de vill behålla spelare som kunder skulle de naturligtvis aldrig göra något dåligt och försökte alltid skydda spelarna. [br]Av det här vill jag säga att jag har fått uppfattningen att många företag för spel,  communities osv skriver: "vi gör som vi vill och vi har inget ansvar", men att de sedan gör så bra de kan för att göra sina kunder nöjda. Så medlemmarna får helt enkelt lita på att vi sköter sidan bra, och kommer inte alls behöva kolla en gång i veckan, även om det rent avtalsmässigt står så. Skulle ett community förstöra sitt förtroende genom att införa något konstigt blir det inte långlivat.[br][br]Jo jag håller med om att jag skulle behöva prata med en jurist. Men tyvärr har jag varken någon budget som har råd att betala för en och känner inte heller någon. [br]Det är därför jag frågar här :)
1616
4
Nu är skillnaden att du använder begreppet innehåll som ett generellt uttryck och som kan tolkas som allt innehåll, medans exemplet du hänvisar till talar om innehållet som användaren skapar. Det är två skilda saker.[br][br]Det skadar aldrig att fråga en jurist vad det kostar att upprätta ett användaravtal (som du formulerar det verkar du inte ha frågat vad detta kostar). Då har du lättare att göra en budgetberäkning. Vissa kostnader kan vara värda att ta då all form av kopiering/omskrivning kan vara riskfylld. Det finns flera affärsjurister som medlemmar här på forumet. Använd sökfunktionen i forumet för att se om du finner någon lämplig här.[br][br]Och som jag skrev: Lägg inte för stor vikt vid vad andra gör, rikta in dig på vad du ska göra.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
2066
2
Värt att tänka på är att väldigt många av de internetsidor, communities, spel osv som du ser inte är svenska och därför har ett annat lands lagar att följa.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
17
Tack för svar.[br][br]Finns det någon affärsjurist som läser detta ämne? I så fall får du gärna ge ett förslag på vad du skulle ta betalt för att skriva ihop detta ordentligt :) [br][br]
17
Ska webbsidor/communities ha en ansvarig utgivare? Det gäller väl bara tidningar, eller har företagande.se t ex någon speciellt utsedd till det?[br][br][br]Jag har inte fått tag på någon affärsjurist ännu. Men jag har funderat på alla tips jag fått och skrivit om mina användarvilkor/regler så att de ser ut såhär: [br][quote][br]Om du accepterar att följa nedanstående användarvillkor på sidnamn.se, kryssa i rutan bredvid "Jag har läst, förstått och godkänner". För att avböja, klicka bakåt i din webbläsare. [br][br]Syftet med användarvillkor är att skapa en trivsam miljö. Alla medlemstjänster är kostnadsfria.[br][br]Samtliga uppgifter som lämnas behandlas i enlighet med personuppgiftslagen (PUL).[br][br]Innehåll som skrivs eller visas får inte vara medvetet felaktigt, ärekränkande, inkorrekt, smädligt, vulgärt, hatiskt, trakasserande, obscent, sexuellt inriktat, stötande, hotande, inkräktande av personlig integritet, stridande mot någon lag eller innehålla reklam utan sidnamn.se's tillstånd. Moderatorer och administratörer äger rätt att flytta, redigera eller ta bort innehåll som anses olämpligt. Det kan leda till att medlemmar varnas eller stängs av. [br][br]Varje enskild medlem ansvarar själv för sitt eget skapade innehåll. sidnamn.se är inte ansvariga för eller kan garantera att innehåll från enskilda medlemmar är korrekt, fullständigt eller användbart. Ingen förhandsgranskning sker. [br][br]Eventuella ändringar av användarvillkor måste följas, därför bör de kontrolleras med jämna mellanrum. Nya ändringar hittas [color=blue]här[/color] minst 14 dagar innan de träder i kraft. [/quote][br]Nu ser det väl bättre ut eller? :)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.