Indexuppräkning

30
Hej på Er alla och God Fortsättning på det nya året!

Jag har just börjat titta på en del avtal jag har med mina kunder och de flesta har inskrivet att jag har rätt att höja priserna med index enligt AKI SNI 92. Mitt problem nu är att detta index har försvunnit, det ersattes för några år sedan med SNI 2002 men dessa siffror var likvärdiga med mitt gällande index så då blev det aldrig något problem. Nu har man även bytt ut SNI 2002 mot SNI 2007 och dessa har ingen likhet med varandra. Är det någon som är insatt i sådana här frågor och kan förklara på ett lätt sätt hur man gör uträkningen för en eventuell höjning? Måste man prata med alla kunder och fråga om de godtar det nya indexet, eller är det bara att fortsätta som vanligt?

Hoppas på att någon av Er kan hjälpa mig med det här / Johan
Att bekymmer tar död på fler människor än arbete beror på att fler människor bekymrar sig än arbetar.
2066
2
Min gissning som lekman är att det i ert avtal behöver stå något i stil med: "uppräkning sker enligt AKI SNI 92 eller likvärdigt index som bäst motsvarar detta". Jag fick ett tillägg till ett gammalt avtal hemskickat för underskrift där klausulen för uppräkning var omskriven. Om jag inte hade skrivit under detta misstänker jag att de inte hade kunnat göra någon höjning, men å andra sidan sagt upp avtalet så vi hade fått börja om och skriva ett nytt.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.