Kompanjon/ Aktieägaravtal?

36
3
Hejsan.

Jag behöver hjälp med ett ägaravtal eller kompanjonsavtal. Jag kommer äga ett AB med två andra personer där ägarfördelningen är 45/45/10 och jag är en av 45% ägarna. Nu vill jag författa ett ägaravtal eller kompanjonsavtal som skyddar vid olika händelser. Exempelvis så vill jag inte driva bolag med min kompanjons 3åriga son och dennes ensamstående morsa från förorten om det skulle vara så att min vän skulle frånlida av någon anledning. Så kallad hembudsrätt, framför arv. Samt alla andra oförutsedda problem som kan uppstå.

Jag skulle gärna vilja ha tips på vad i övrigt som kan tänkas ingå i ett kompanjonsavtal och hur man bör författa detta så att det blir juridiskt vattentätt.

Alla ägare i bolaget skall regleras i detta avtal.

Tack på förhand.

Mvh
TK
1165
Ta hjälp av en jurist som ni kan lämna alla uppgifter till på ett annat sätt än på ett forum. Arvrätt är svårt att komma runt, fråga t.ex. boutredningsmannen för Jan Stenbecks dödsbo... Det vanligaste sättet är att man livförsäkrar varandra så att det finns pengar att köpa ut arvingar med. Idag är kanske inte ert bolag värt så mycket, men om tio år då din kompnajons barn är 13 år, och du kanske du själv och den tredje kompanjonen också har barn och fruar som kräver sitt i skilsmässor så är det inte alltid hembudsrätten ger något egentligt skydd eftersom man i alla fall inte har råd.
36
3
Hej, Tack för bra svar.[br][br]Absolut är det läge att koppla in en jurist med så här svåra frågor. Initialt har vi tyvärr inte utrymme att betala någon jurist och önskar hjälp med ett standard avtal för tre stycken ägare. När bolaget har lite pengar så får vi lägga ut detta på en jurist. [br][br]Det där med skilsmässa kommer man väl runt genom att bolaget köper tillbaka aktierna av delägaren och respektive sen får hälften av dessa pengar?
1165
Man kommer runt allt så länge man kan betala ett marknadsvärde för aktierna. Ett bolag som varit igång ett tag är förhoppningsvis värt mer än vad man satte in, i vart fall kommer varje advokat som företräder en arvinge eller en före detta äkta hälft att påstå det och ha rätt så bra på fötterna. Det är ju det värdet ni behöver kunna betala med en så kallad hembudsrätt i er bolagsordning.[br][br]Sedan kan ju avtal innehålla begränsningar i rösträtt, begränsningar i ägarandel etc som kan bli verkningsfulla den dagen man inte längre är väldigt överens i frågor. [br][br]Mitt tips är att ni försöker prioritera den här frågan om den är viktig för er, och knallar iväg till en jurist och berättar vad ni vill göra, och denne också berättar om vilka följder det kan få. Det blir inte särskilt många timmar, kanske kan rent av er revisorsfirma hjälpa till med detta.
36
3
Du har rätt. Det är troligen mer komplicerat än vad jag vill tro så länge det skall omfatta så mycket som jag vill. [br][br]Jag vet ju att det finns mer eller mindre färdiga malldokument för detta så länge det bara är generella överenskommelser , En standard mall lixom. Vet du möjligtvis vart man kan hitta en sådan?[br][br]Mvh
151
En jurist jag talade med för en tid sedan sade mig att när man driver bolag så SKALL alla delägare ha aktierna i bolaget som enskild egendom i äktenskapet. Inte för att det är lagkrav, kanske man skall förtydliga för okunniga, men därför att om din kollega skiljer sig kan han/hon tvingas ge upp 50% av sina aktier till sin före detta. Och det är ju inte sådär jättebra. Ett tips bara.
MVH Richard Andréasson

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.