Vilken bolagsstruktur bör jag använda mig av?

17
Hej!

Jag har som avsikt att starta någon form av moder-/holding-/investmentbolag med främsta avsikt att få en så effektiv hantering av  mina verksamheter.

Idag ser det ut så här:

Säljer konsulttjänster som enmansföretagare via enskild firma. Detta är min heltidssyssla. Omsätter ca 700.000 och har mycket små fasta kostnader.

Vid sidan av detta så investerar jag en del i onoterade bolag, valutahandel mm.

Då mina investeringar sker privat så vill jag gärna flytta över dessa i ett bolag där jag kan återinvestera avkastning, utedelning etc. från mina investeringar utan att skatta som privatperson. Dessutom vill jag kunna dra av mina kostnader jag har i samband med mina investeringsaktiviteter (resor till bolagen jag ämnar investera i etc.) För vad jag förstår så kan jag inte bedriva sådan verksamhet via enskild firma eller? Är det möjligt att flytta in mina investeringar i ett AB eller annat alternativ? Jag ser att det samtidigt kan vara önskvärt att kunna föra över medel från min huvudverksamhet till investeringsbolaget och på så sätt kunna investera för obeskattade medel.

Frågan är då om jag skulle starta ett AB (holdingbolag eller vad man nu skulle kalla det) och sen driva två dotterbolag, ett som driver konsultverksamhet och ett investmentbolag.

Jag har även tankar på att starta upp andra verksamheter tillsammans med andra delägare och då borde jag kunna äga min andel av sådana verksamheter via investmentbolaget.


Vad tror ni om detta? Bra eller dåligt? Andra alternativ?

Tacksam för hjälp!

Mvh Gustav
1165
Jag tror du tänker helt rätt.
17
Någon som har lite mer reell erfarenhet av upplägg med ett eller flera bolag som i sin tur ägs av ett investmentbolag/moderbolag?[br][br]Visst är det så att det räcker med aktiekapital i ett bolag som moderbolaget i sin tur äger eller krävs det två aktiekapital? Det ger en viss skillnad i så fall.[br][br]Tacksam för svar![br][br]Mvh Gustav[br][br]
2066
2
Bara i enklare form. Varje bolag har ett eget aktiekapital, men i dotterbolaget är det ju moderbolaget som köpt aktierna, inte du med privat skattade pengar.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
2360
37
Att investera i Lettland är just nu mycket förmånligt om man känner att skattetrycket i Sverige är för högt. Men det krävs en del parametrar för att det ska fungera.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
17
[quote="lars arenander" post=37959]Att investera i Lettland är just nu mycket förmånligt om man känner att skattetrycket i Sverige är för högt. Men det krävs en del parametrar för att det ska fungera.[/quote] Kan du utveckla detta? Med vänlig hälsning, Gustav
2066
2
Det som brukar krävas i första hand för att det ska vara riktigt bra är att man är bosatt utanför Sverige och alltså inte behöver betala skatten i Sverige...
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.