Anklagas för fuskbygge

20
Hej,

Jag har sedan maj i år drivit en enskild firma inom byggbranschen, fram tills nu har mina kunder varit nöjda men nu har jag jobbat hos en kund som inte blivit nöjd.

Det började med att vi la pappen på hans tak åt fel håll. Mycket klantigt men självklart rättade vi till det och stod för alla merkostnader. Därefter har han upptäckt fler saker som han inte är nöjd med. Jag har mottagit ett tre sidor långt brev med anklagelser till höger och vänster och med fel som inte är acceptabla enligt kunden. Då man ju ska anse att kunden har rätt har jag varit ödmjuk och svarat på brevet och varit tillmötesgående och erbjudit mig att komma tillbaka och rätta till det han inte anser är bra. Oavsett om det varit med i offerten från början eller ej.

Hans svar är att 30000 ska dras av från fakturan, (vilket motsvarar ca 30%) annars anmäler han mig för bedrägeri och till KO. I sig är det väl ingen fara om han anmäler men det blir ju negativ PR osv.

Det jag undrar är hur man går vidare med detta? Ska jag skicka påminnelser på den obetalda fakturan och sen vidare till inkasso eller ge vika för hans hot? Det blir isåfall en stor smäll ekonomiskt just nu men vilket är bäst i längden?

/Tobbe
88
Min personliga rekommendation är att inte skicka någon påminnelse (kan vara vålla ytterligare irritation) utan istället försöka ta en kontakt med honom per telefon eller träffas för att återigen gå igenom alla felaktigheter han påstår. Det sista man vill hamna i är en ändlös diskussion över smådetaljer som han nu kanske irriterar sig på istället för pappen som det handlade om. Försök sedan komma överens om ett belopp men försöka börja lite längre han vad han vill ha och understryk att du verkligen vill komma överens med honom.[br][br]Hoppas det går vägen![br][br]Häls,[br]
Med vänliga hälsningar

Jens Nylander
Grundare av Jens of Sweden
Grundare av JAYS
Idag grundare och VD för Proenzy (http://www.proenzy.com)
20
Tack för ditt svar![br][br]Jag håller med i det du skriver, det låter vettigt. Dock har jag försökt prata med honom i telefon upprepade gånger och han brusar bara upp och skriker åt mig. [br][br]Känslan jag får är att det egentligen är ett sätt för kunden att slippa undan en stor kostnad. Det känns tråkigt att vika sig men kanske är det vad man tjänar på i längden...[br][br]Som läget är nu önskar han ett skriftligt svar från mig inom tio dagar på huruvida jag sänker fakturan med 30000 eller om han ska anmäla mig. Jag skulle helst se att vi kunde komma överens på telefon men när det inte verkar funka för honom så!?[br][br]Vilka rättigheter har jag egentligen? Om det skulle gå vidare, vad kan hända?
2066
2
Svårt att svara på. Du säger att du erbjudit dig att åtgärda de saker han anmärkt på - vad har kunden sagt om det?[br][br]Hur jag hade gjort i en liknande situation beror till största delen på om jag ansett mig ha gjort fel eller inte och i så fall hur står påverkan detta haft på projektet eller för kunden. Om jag anser att jag gjort skäligt mycket för att avhjälpa felen och känner att kunden bara försöker utnyttja mig hade jag inte lagt mig platt.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
20
Kunden har tackat nej till åtgärder och vill att 30000 dras bort från fakturan annars går han vidare. [br][br]Det finns påpekanden han gjort som till viss del stämmer, därför hade jag gärna velat åtgärda de felen. Däremot vill han också att vi fixar saker som inte är fel pga vårt arbete och saker utöver det som avtalats i offerten. [br][br]Att mötas på mitten, t ex dra av 15000 på fakturan är otänkbart för kunden. 30000 eller anmälan![br]
2066
2
Hmm. Jag är en bit utanför mitt ämne här, så ta det inte som en absolut sanning. Men, enda anledningen jag kan tänka mig att du skulle få problem vid en rättslig prövning av det är om kunden har (en rimlig) anledning att tro att du inte skulle kunna utföra åtgärderna med tillfredsställande resultat. Han skulle kunna hävda att han vill ha de 30' för att kunna anlita någon annan att åtgärda det.[br][br]Det känns inte rimligt att som kund avvisa ett åtgärdsförslag där du dessutom har gått längre än det ni kommit överens om från början som goodwill.[br][br]Tack vare Jens har jag till och med lite referenser från liknande situationer där allmänna reklamationsnämnden gjort en bedömning.[br][br]Näringsidkare har rätt att först avhjälpa fel:[br]http://www.goodly.se/beslut/2009-3289[br]http://www.goodly.se/beslut/2009-2973[br][br]Men inte fler försök än två gånger är rimligt:[br]http://www.goodly.se/beslut/2009-2657[br]
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
44
Hur många av felen som kunden påpekat har du orsakat? [br][br]Du borde få chansen att åtgärda dina fel och självklart så ska kunden få ett lägre pris som plåster på såren. Men om kunden vägrar det så finns det faktiskt en chans att han inte har pengarna eller helt enkelt vill komma undan med ett lägre pris. [br][br]Det finns tyvärr personer och företag som satt i system att inte betala hela fakturan och de bråkar gärna för att slippa betala. [br][br]Hoppas det löser sig.
Mobilanpassad Hemsida - www.marcusk.se
47
Att denna personen hotar dig med att göra en anmälan är väl utpressning?[br][br]Antingen gör han sin anmälan - eller inte, och ni kommer överens om något vettigt. Att hota människor på detta vis är ren idioti.[br][br]Sköt allt snyggt, för din egen skull. Försök göra dig av med denna person så snabbt som bara möjligt och gå vidare. Att stå och stampa på samma ställe månad efter månad kan få en att tappa lusten med allt, eller att man gör något man ångrar senare.[br][br]Så, han vill dra av 30'000 för ert bygge pga alla de fel som uppstått? Vad som kan hända är att om ni väljer att dra av 30% på fakturan, och ni sköter detta "privat" så kan han mycket väl komma tillbaka med nya saker han inte är nöjd med och kräver då mer pengar.[br][br]Det måste väl finnas någon kontrollant som kan göra en besiktning på bygget och fastställa att det inte är något fel alls, utan att ni följt anvisningar, regler, standarder eller vad det nu må vara.[br][br]
|  - A&R, founder of Dekor Records
|  - Musician, composer & producer
|  - Music industry blog
2360
37
Du skriver att det skulle bli negativt för dig. Jag är inte så säker på det. Låt honom anmäla dig om han tror att han vinner något på det. Nuvarande situation verkar snarast som utpressning  och har han skrivit det är det kanske något som du  kan ta upp ang. hans agerande. Låt honom skriva ner allt som är fel oberoende om ni kommit överrens om det, så har du svart på vitt senare att jämföra med din offert.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
18
Ett sätt är ju att ta in en tredje part, du och kunder kommer överens att ta in en byggnadsingenjör som tillsammans med er går igenom alla de felen som finns/kunden påstår.[br]Du erbjuder dig att åtgärda dom fel som du är skyldig till samt avdrag på slutfakturan som kompensation. Du har rätt till att åtgärda felen som du orsakat.[br][br]Godkänner inte kunden det så finns det nog inte så mycket mer att göra än låta honom anmäla.[br][br]Enda gången du bör gå med på hans krav (avdrag på 30000) är om du helt ärligt till 100% vet att du har gjort grova fel.[br]Men skriv då något avtal att kunden inte kan komma och kräva något mer efter det.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.