Metervara via e-handel, ångerrätt?

78
2
Har en kund som köpt produkter på metervara rätt att ångra sitt köp även fast det är specialkapat för just den kunden?
32
Hej, Alltid jobbig situation. I våra webshoppar jobbar vi till 99,9 % med specialproducerade/ till kund skapade produkter. Som vi och flera med oss tolkar Distans och Hemförsäljningslagen §5, gäller returrätt inte specialtillverkade produkter. Detta känns också rätt rimligt. Finns alltid ett regelverk att luta sig emot som man bör följa till punkt o pricka. Samtidigt måste man ta ett par mjuka värden i beaktande. - Är det en återkommande kund ? - Hur bemöter de dig som säljare i reklamationen -Trevlig ? kanske man kan överväga - Otrevlig och "jag skall ha ...annars så anmäler jag"...attityd =följer regelverket till punkt o pricka. ARN kollar på om du följer regelverket, inget annat. Så jobbar vi i våra webshoppar i alla fall, men det finns säkert de som anser att god service innebär att alltid ge kunden rätt. Dock förstör detta arbetssätt för alla andra e-handlare.
Hoppas att jag kunnat hjälpa till ------------------------------------------- LR Design l Läsglasögon
1470
246
Det är lite luddigt.. Så här står det på konsumentverket: [i]Om en vara tillverkas speciellt efter dina önskemål, kan du och säljaren komma överens om att ångerrätten inte gäller. För andra varor har säljaren ingen rätt att förhandla bort ångerrätten.[/i] Som jag ser det måste du alltså ange vid försäljningen att i detta fallet gäller inte ångerrätten, och kunden får ju då vara införstådd med det. Men har ni inget sagt så vete katten om du klarar dig.
78
2
Tack för all hjälp. Det är så att jag ska börja sälja produkter på metervara och det skulle kännas mindre kul om amn kapat up en unik produkt i ett unikt mått som aldrig skulle säljas igen om de retunerades. Men då vet jag vad som gäller, ska skriva på produkten sida, det borde räcka som skydd för mig och mitt företag. Håller med dig Simon W angående kundbemötandet, är kunden trevlig och jag ser en möjlighet att sälja produkten vidare så kommer jag så klart godta returen. Alla såna här specialfall som ger kunden en possitiv reaktion kan binda dom till min webshopp för livet :) Vet själv hur det är.
80
Hej som sagt innan, speciall kapat gäller inte ångerrätt så sätt. Skriv in det i köpvillkoren, skriv tydligt på sidan, och sen visst ibland kan man vara snäller :)
Med vänlig hälsning Mikael Ladoo Webbyrå En liten men effektiv webbyrå som erbjuder webutveckling och design till privatpersoner, företag och organisationer. Ladoo Webbyrå
1470
246
Ja, anger du öppet och tydligt på den sidan där de produkterna säljs att returrätten är begränsad på tillkapade varor, så ska du ha ryggen fri. Men helt sant är ju att bemötandet av kunden är viktigt, och är det en bra kund så får man ju såklart diskutera saken. Eventuella returer kan ju säljas på en speciell sida där du har stuvbitar och liknande t.ex. Då får du låta det framgå att här finns fynd att göra, fast du fortfarande tjänar pengar på det ;) . Tråkigaste attityden är ju säljare som går ut med att *på grund av oseriös köpare har jag nu fått tillbaka denna vara*. Såna säljare undviker man ju konsekvent.
19
2
Hej, Ni verkar ha ringat in de centrala frågeställningarna. För distansförsäljning gäller mycket riktigt Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59). [i]2 kap. Distansavtal om varor och icke finansiella tjänster 5 § Avser distansavtalet en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel, får konsumenten och näringsidkaren skriftligen avtala att det inte skall finnas någon ångerrätt. [/i] Det förefaller rimligt att en metervara som har kapats i enlighet med konsumentens önskemål ska ses som en sådan vara som avses i 5 §. Notera dock att huvudregeln är att konsumenten bibehåller sin ångerrätt, även om varan har specialtillverkats. Den ångerrätten måste avtalas bort för att den inte ska gälla, exempelvis genom de allmänna villkoren. Med vänlig hälsning Johan Almer
www.umbrajuridiska.se
78
2
I mina köpvilkor under ångerrätt/öppet köp skrev jag följande. Undantag: Ångerrätten/öppet köp gäller inte varor som kapas upp eller ändras efter beställarens önskemål som t.ex. kabelstrumpor, kablar och vinyler. Det borde täcka det hela :)
80
Du bör vara skyddad där ja :)
Med vänlig hälsning Mikael Ladoo Webbyrå En liten men effektiv webbyrå som erbjuder webutveckling och design till privatpersoner, företag och organisationer. Ladoo Webbyrå

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.