Moms vid handel mellan företag

3
4
Låter säker som en jättedum fråga och är antagligen jättelätt att svara på för de erfarna företagarna här inne. Men jag undrar:
Om jag skulle starta ett företag som endast handlar med andra företag, hur blir det med momsen då? Säg att jag vill sälja en tjänst till ett annat företag för 100 kr, ska jag lägga på moms på det? Och bakvänt, om jag köper en tjänst av ett företag, behöver jag betala moms då?

/Sebbe
1470
246
Om du säljer en tjänst för 100 kr så ska du lägga på 25% moms, och fakturan slutar då på 125 kr. De 25 kronorna i moms är inte dina, utan du redovisar och betalar in dom till staten. Din kund får å andra sidan redovisa de 25 kronorna som en avdragsgill moms, och får tillbaka dom från staten. Vid handel mellan företag så är alltså momsen oftast ett nollsummespel för alla parter. Till skillnad då mot om du hade skickat denna fakturan till en privatperson som inte får dra av moms. Då hade ju din kund skickat 125 kr till dig, och du skickar in 25 kr till staten, som då alltså tjänat 25 kr. Momssystemet inbjuder till fusk genom att du ju kan strunta i att redovisa dina 25 kr till staten, medan din kund får tillbaka dom ändå, och då har alltså staten istället förlorat 25 kr. Därför har man i t.ex byggbranschen infört omvänd moms, som betyder att du som säljare inte lägger på nån moms på fakturan, utan köparen redovisar båda momssummorna. Både in och ut alltså.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.