Börja arbeta under föräldraledigheten

338
25
Om en person har bestämt och kommit överens med arbetsgivaren att vara föräldraledig under ett år men vill provjobba på ett annat företag efter 6 månader. Finns det något enligt lagen som säger att man inte får det?
4
1
Hej, Det är inte tillåtet att arbeta samtidigt som du tar ut föräldrapenning. Om du inte tar ut föräldrapenning för dagarna då du tänkt arbeta så beror det på vad som står i ditt anställningsavtal. Finns det någon begränsning vad gäller sidoverksamhet? Är företaget som du vill provjobba på en konkurrent? Finns det i så fall någon konkurrensklausul i ditt anställningsavtal?
Besök min hemsida www.virmeda.se eller ring mig på 0700 920 255 om du behöver juridisk rådgivning.
338
25
Tack för svar! Ingen konkurrerande verksamhet. Personen vill mest testa ett helt nytt arbete och personen tar inte ut föräldrapenning under tiden. Något kontrakt eller avtal skrevs inte på vid anställning. Många verkar testa andra jobb under tjänstledigheten så tänkte att detta kanske är snarlikt.
4
1
Det kan absolut vara ett bra tillfälle att testa ett nytt jobb och bör inte vara några problem.
Besök min hemsida www.virmeda.se eller ring mig på 0700 920 255 om du behöver juridisk rådgivning.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.