Hjälp!!

1
Hej

Vad skulle ni gjort? Försöker få en lång historia kort nu...

Driver ett företag tillsammans med min bror. Det har nu börjat gå lite halvdåligt och jag tog ut en lön sista maj senast. Han har ett annat företag, han har då fört över pengar till vårat företag vid 2 tillfällan och sen betalat tillbaka till sitt företag som lön så vårat företag har fått stå för arbetsgivaravgifter utan att säga till mig. Han har dessutom pensionssparandet i vårat företag, men det är mest jag som jobbat. Nu senast så betalade han en P-bot med vårat företag och mina räkningar börjar hopa sig. Och nu har jag inte ens pengar till mat längre.

Hans personliga ekonomi håller på att krasha, han har alltid levt över sina tillgångar. En av hans argument var att han var less på att driva företag utan att ta ut lön, men vad har jag med hans tidigare företag att göra tänker jag.


Jag har dålig ekonomisk kunskap men har nu börjat undersöka om han blåser mig på andra sätt, han har all kontakt med revisor.


Bakgrund, vi driver butik tillsammans. En butik som jag stått och jobbat i själv alla 7 år den funnits. Det finns alltid 2 sidor av historien men att han tar ut förmåner och betalar ett annat företags räkningar så att jag blir utan lön kan väl inte vara rätt?
1009
206
Hej, Det var en tråkig historia. Det låter ju inte rätt och juste det du skriver. Har ni kommit överens om hur ni ska fördela vinst, ta ut lön mm? Det är såklart alltid lättare när det finns en bra förtjänst och kan bli stora problem när det går dåligt. Vem ska avstå? Nu har ni ju en relation och släktskap, som jag antar att du värderar och vill behålla? Annars kan man tänka sig att i förlägningen dra frågan till rätten. Nu kanske ni snarare ska sätta er ner och prata om vad ni förväntar er och vad ni tycker är rättvist. Kanske ni ska ta någon till hjälp vid samtalet. Kanske revisorn ifall ni känner er bekväma med denne (en revisor bör i sin tjänsteutövning kunna hålla sig opartisk även om det bara är din bror som haft kontakten tidigare). Kanske ska ni bara lägga ner/sälja eller att den ene köper ut den andre. Svårt att säga var man kan hamna, men det är alternativ att fundera på.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.