Lojalitetsplikt/företagshemlighet

Anonym
Hej!
För att ge er en kort inblick i min röriga fråga,
Jag o min kollega i ett AB fick erbjudande om en hyreslokal att expandera vår verksamhet i nyligen.
Efter samtal oss emellan kom vi fram till att detta ej var möjligt då jag är fast på ett annat försäljningsställe vi har. Min kollega drev ett av våra två försäljningsställen varav det stället som vi skulle få expandera i en större lokal men tackade nej till. Kort efter detta ber min kollega om att bli utköpt med resultatet att den butiken han drev blir tvungen att stänga.
Det har nu kommit till min vetskap att min kollega har kontaktat hyresvärden och driver relativt långtgående samtal om att öppna en likvärdig butik i den lokal vi fick erbjudande om. Begår hyresvärden eller min kollega fel i detta?
Tacksam för svar
1009
206
Hej, Jag kan inte se vad hyresvärden skulle kunna göra för fel där. Om din kollega gör något olagligt beror på. Att öppna en likvärdig butik behöver inte vara fel. Har ni angivit något i ett kompanjonavtal/aktieägaravtal? Använder han sig av någon företagshemlighet, något ni utvecklat i ert gemensamma bolag, eller något han tagit med från ert företag tex kundstock? Annars behöver det inte vara fel. Han kan ju inte heller verka för att starta en konkurrerande verksamhet medan han är delägare och verksam i ert gemensamma företag. Men på det du skriver finns en chans att han kan ha gjort allt detta efter du köpte ut honom. Enbart att han känner till lokalen är inget fel. Jag gissar att han blev utskriven ur styrelse och inte är anställd av dig efter du köpt ut honom?
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
Anonym
Tack för svar! Ungefär vad jag tänkt också. Vi har inget aktieägaravtal som reglerar detta men min kollega är ännu ej utköpt och sitter kvar i styrelsen som suppleant. Därav min fundering kring om det finns någon lojalitetsprincip som gäller.
8
Jag hade en kollega för ett antal år sedan som jobbade på ett tryckeri, de gjorde någon ny förpackning med en särskild form av vikning/limning. Han hade fått skriva under ett avtal där han förbjöds att sprida hans kunskaper om hur produkten var tillverkad. En annan kollega jobbade på ett läkemedelsföretag som kemist och var med i att ta fram en ny form av plast (visserligen gick inte den plasten att använda men företaget tog patent på den ändå), han fick skriva bort alla anspråk på den här nya produkten över till sin arbetsgivare. Detta med att stora företag specialskriver avtal för att behålla sin ensamrätt tycker jag indikerar på att utan avtal så är det nog svårt att hävda ensamrätt. Det som din partner inte får gära är att driva ett företag som har ett namn som lätt kan förväxlas med ditt.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.