Stämningsansökan på egen hand?

1
Hej,

Jag har sålt ett fordon men ej fått betalt.
Avtal finns, samtliga uppgifter finns med personnummer, registreringsnummer, datum, förfallodag, bevittnat samt underskrivet av samtliga 3.
Avser lämna in en stämningsansökan då Kronofogden inte lyckats delge det betalningsföreläggandet som skickats till honom. Just nu har motpart gjort sig själv otillgänglig och jag bedömer att han inte kommer till tingsrätten till förhandling och sannolikt beslutas enligt treskodom. Vill åt ett fastställande beslut.

Kan jag sköta stämningen på egen hand då jag bedömer ärendet okomplicerat?

/ Matias
102
22
Givetvis
32
5
Hej Matias! Vi har mall och instruktion på Företagande.se för en stämningsansökan. Den har jag skrivit en gång i tiden, se här: https://www.foretagande.se/gratis-foretagsmallar-dokumentmallar/processa-sjalv-mall-for-upprattande-av-stamningsansokan Det är inget krav att du har ett ombud i en process (motsatsvis tolkning av 12 kap 1 § rättegångsbalken, dvs. du kan föra process genom ett ombud om du vill). Du kan därför företräda dig själv! Har du ett ombud i en domstolsprocess ska den personen uppfylla de krav som framgår av 12 kap 2 § rättegångsbalken! Fallet du beskriver verkar enkelt, men annars rekommenderas grundläggande kunskaper i bevisning och processrätt. Nu vet jag inte varför du inte har fått betalt. Olika rättsregler i köplagen er emellan kan aktualiseras i ifrågavarande situation beroende på vad svaranden skulle komma med för invändningar inför rätten. Mvh John Knutsson, jur. kand.
John Knutsson, jur. kand. - jklaw
1470
246
Jag kan inte riktigt se vad skillnaden blir. På vad sätt har du lättare att få tag på personen för delgivning, än kronofogden? Om du stämmer honom så måste ju Tingsrätten få tag på honom ändå, och lyckas inte det, så blir det en tredskodom ( om du har vettiga underlag ), så då kan du ju lika väl invänta den som kommer nu. Sen brukar ju folk vakna till liv efter en tredskodom och begära återvinning inom en månad, så att ärendet väcks igen. Om dom inte hörs av, så gäller tredskodomen och du kan kräva pengarna. Och då kommer ju nästa fråga. Finns det några tillgångar? Det skulle jag nog se som den viktigaste biten att forska i först, innan man lägger ner möda. En person som lyckas hålla sig undan kronofogden, brukar vanligen inte sitta på några större rikedomar. Har du ens tagit en kreditupplysning? Om personen redan har x antal tusenlappar i skulder, så är det hela ju rätt meingslöst.
3
En lagakraftvunnen dom är en dom som avslutar tvisten och som inte lämnar något annat kvar än verkställigheten av domen [url=https://www.vasaadvokat.se/stamningsansokan-sa-har-gor-du-komplett-guide/]vasaadvokat.se[/url]. Under en rättegång är en domstol dock skyldig att fatta beslut som endast avgör underordnade frågor. det finns så många domar i liknande situationer där du döms för grovt förtal och där det blir en villkorlig dom och dagsböter. KD-ledaren skrev att advokaten dömdes för ett allvarligt brott i ett uppmärksammat inlägg om den inhemska tvisten. Eftersom Esbjörn erkänner ,väljer åklagaren att utfärda ett strafföreläggande.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.