Frivillig likvidation. Likvidator eller snabbavveckling?

7
Hej! Jag har ett AB som dessvärre har varit vilande i princip från att jag startade det. Har skjutit på ett likvidera för det känns så surt, men samtidigt är det med andra ord inaktivt och har varit det länge.

Nu till saken. Eftersom att jag inte har någon revisor har jag inte någon revisionsberättelse. Mitt företag har haft extremt simpel bokföring, inga skulder osv. Det känns därför väldigt surt att betala cirka 10.000 för en likvidator när det är så enkelt att avveckla detta företag. Är det helt kört att föreslå anhörig eller en själv? Vad krävs det för meriter? Hur noga är kravet på revisionsberättelse för att släppas igenom?

Just för att det ändå blir mkt att betala för en likvidator har jag frestats av tanken till snabbavveckling men är då givetvis rädd att drabbas av någon oseriös typ som kan ge problem längre fram. Vidare vet jag inte hur mycket de brukar ersätta? Vet någon? Låt säga att de vill ha 10.000 av aktiekapitalet på 50.000. Då känns det ju smidigare att lämna över allt till dem direkt då priserna mot likvidator är detsamma men tar längre tid.

Ja.. Hur ska man tänka?
1468
246
Finns det F-skatt och momsregistrering? Bankkonto? Beroende på hur mycket av ovanstående som finns så är ju priset på bolaget från 4000 till 10 000, om alla tre finns. Plus det som är på kontot då förstås. Så om du har alla de registreringarna och 50 000 på kontot, så får du alltså 60 000 för bolaget. Jag har en seriös kund som senast igår frågade om jag har några bolag till salu.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.