Egen avgång, hur?

10
Hejhej,

Driver ett aktiebolag med en annan, 50/50 och jag planerar att lämna företaget komplett över till den andra personen och har lite funderingar över några saker.

Räcker det med egen avgång?
Hur blir jag av med all ansvar för företaget?
Saker som lokal och bankkonto är det jag som tecknat, är det bundet till mig eller aktiebolaget?
Finns det något jag bör tänka på?

Tack på förhand!
8
1
Om det är två personer som äger aktierna (alternativt majoriteten av aktierna) och den ena aktieägaren ska bli ensam ägare och det finns skulder är det viktigt att kolla vad som gäller om aktiebolaget har skulder. Du bör gå igenom bolagets avtal med banker, leverantörer och borgenärer, och kolla vad som gäller vid överlåtelse. Lokalen och bankkontot torde vara knutet till bolaget men det beror ju på hur hyresavtalet ser ut samt även hur bankkontot är knutet till. Jag rekommenderar att du kontaktar banken samt kollar hyresavtalet. Du bör kolla upp vad de skattemässiga konsekvenserna av överlåtelse blir för bolaget, säljaren och köparen. Vid försäljning av aktier är det bra om parterna skriver ett köpeavtal. Om det blir en ny styrelse i aktiebolaget i samband med överlåtelsen ska detta anmälas till Bolagsverket. När det sker en förändring av ägarförhållandena i ett fåmansaktiebolag ska detta även anmälas till Skatteverket.
Med vänlig hälsning,
Susanna Ewerlöf, Advokat Rutgersson Arvenberg Advokatbyrå

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.