Låna till aktiebolag

6
Hej! Min plan är att starta ett bolag inom de närmsta månaderna, jag kommer behöva 37 000 kr i startkapital. Eftersom det numera endast behövs 25 000 kr för att starta ett aktiebolag, kan jag då sätta in 25 000 kr som aktiekapital och sedan låna ut 24 500 kr till aktiebolaget.
Jag kan ju använda halva aktiekapitalet utan att behöva upprätta en balansräkning och det blir massa annat meck. Jag tänker mig att jag då kan använda 12 500 kr av aktiekapitalet och de 24 500 kr från lånet till att finansiera mina kostnader, i detta fallet produkter, fotograf, marknadsföring mm. Såvitt jag förstått så behöver det finnas verkliga kostnader för att man ska få låna ut till sitt bolag, mina kostnader på 37 000 kr kommer vara utspridda under ett helt år och finns även chans att kostnaderna ej blir riktigt så höga som jag planerar efter vilket skulle resultera i att jag ej använder hela lånet. Skulle det innebära några problem? Hur ska jag tänka? Förstår såklart att jag skulle kunna sätta in 74 000 kr som aktiekapital istället och använda halva aktiekapitalet och slippa låna ut men har ej de pengarna.

Vänligen, Olle

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.