Underkonsult där uppdragsgivaren går i konkurs

1
Vad gäller när man arbetar som underkonsult och där uppdragsgivaren (alltså företaget man utför uppdraget hos) går i konkurs? Vem tar förlusten? Underkonsulten är företaget man går genom? Är det normala att man delar på förlusten?

Förstår att det ofta är avtal som styr detta men undrar vad som är det normala förfarandet?
8
1
Hej Konsulter räknas ibland som arbetstagare och får då en prioriterad fordran i konkursen. bland flera saker spelar många olika faktorer roll men här nämns ngra: Har det förelegat en personlig arbetsskyldighet för konsulten? Är avtalsförhållandet långvarit? Har konsulten bara arbetat för en kund under tidsperioden? m.m. Om konsulten ses som arbetstagare gäller nedan. Om din arbetsgivare inte betalar ut din lön behöver du agera snabbt. Om du går med på att fortsätta jobba utan lön mot ett löfte om att lönen kommer senare, är risken stor att du inte får lönegaranti vid en eventuell konkurs eftersom lönegarantin inte täcker äldre lönekrav. Om tingsrätten beslutar om konkurs, tar en konkursförvaltare över ledningen av företaget och förvaltar företagets egendom. Konkursförvaltarens uppgift är att företräda och tillvarata alla fordringsägares rätt. Konkursförvaltaren ska försöka sälja företaget eller dess egendom och fördela pengarna från försäljningen mellan dem som har fordringar på företaget. Därefter ska verksamheten läggas ned. För att förhindra kapitalförstöring kan dock verksamheten drivas vidare under en tid. Om du har frågor om vad som händer med verksamheten och din anställning ska du kontakta konkursförvaltaren. Konkursförvaltaren brukar kalla till ett möte med de anställda för att informera om vad som kommer att hända. Med vänlig hälsning Susanna Ewerlöf Advokat
Med vänlig hälsning,
Susanna Ewerlöf, Advokat Rutgersson Arvenberg Advokatbyrå
1