Lön eller utdelning

1
Har idag ett aktiebolag som jag är ensam ägare till. Ska nu börja jobba heltid genom det, jag undrar om jag måste stå som arbetsgivare till mig själv och ta ut lön varje månad. Eller om jag bara kan jobba på och ta en utdelning en gång om året istället?
1009
206
Hej, Båda alternativen funkar. Men jag skulle säga att bara ta utdelning ofta bara är bra om du har lön (inkomst av tjänst) från något annat håll då. Om du bara tar utdelning och inte har lön etc från annat håll så får du tex ingen sjukpenninggrundande inkomst (förutom ev 2 första åren) eller pension. Lön påverkar ju rätt mycket annat. Du har ju också jobbskatteadrag mm som gör att låga löner ger mindre skatt än samma utdelning. Räknar man ihop allt skulle jag säga att lön är fördelaktigt till brytpunkten ungefär.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
1
Hej, Tack för svar! Jo på sikt förstår jag att det är bättre att ta ut lön pga pension osv. Men nu handlar det om 3-4 månader fram till mitt bokslut, som jag funderade på om det vore bättre att ta utdelning än att ta lön de månaderna. Vad styr hur mycket utdelning och när jag får ta den isåfall. Rulla allt på bra kommer jag kanske fortsätta jobba heltid genom mitt eget bolag och ta lön då. Alternativt kommer jag bli anställd och då få lön på annat håll. Hoppas du får någon klarhet i min situation.
1009
206
Hej, Jag vet inte hur din situation ser ut så jag kan inte säga vad som är bäst för dig. Men du kan ju ta utdelning som du skriver. Ifall du ska få lägre skatt på den utdelningen beror på om du ägt aktierna från 1a januari då du får utdelningsutrymme enligt 3:12-reglernas schablon. Om det är aktuellt. Det kan ju också vara 2021-01-01 om du vill besluta om utdelningen senare. Om och när du får ta utdelning bestäms av ditt fria egna kapital på den senast fastställda årsredovisningen. Skatten beror på storleklen och om du är aktuell för 3:12 (vilket jag antar att du är) och då bla när du skaffat aktierna. Vinsten går ju också att spara i bolaget för att ta ut senare, eller använda på annat sätt.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.