Sänkt moms på restaurang och catering

822
48
Finansdepartementet har tagit emot ett delbetänkande från utredningen om sänkt moms på vissa tjänster.

I delbetänkandet föreslås att momsen på restaurang- och cateringtjänster ska sänkas från dagens 25 till 12 procent, dvs. ner till den nivå som i dag gäller för bland annat livsmedel. Sänkningen omfattar inte spritdrycker, vin och starköl.

Finansminister Anders Borg välkomnar utredningens förslag som nu kommer att remitteras.
- Detta är särskilt angeläget eftersom lägre moms på restaurang- och cateringtjänster förbättrar chanserna för unga att få jobb. En av regeringens reformambitioner är att halvera momsen på restaurang- och cateringtjänster när de offentliga finanserna och ekonomin så tillåter. Om förslaget genomförs är det dock inte aktuellt att följa utredningens förslag om höjd moms för att finansiera förslaget.

Enligt utredningens beräkningar skulle förslaget innebära att sysselsättningen i restaurang- och cateringbranschen på lång sikt ökar med cirka 3 500 heltidsjobb. Detta i en bransch som är arbetsintensiv och där många unga, invandrare och lågutbildade arbetar. Sänkt restaurangmoms bedöms även på lång sikt öka utbudet av arbetskraft i andra delar av ekonomin. Kostnaden för förslaget beräknas uppgå till 5,4 miljarder kronor år 2012. På grund av mer utfört arbete i ekonomin bedöms reformen ha en självfinansieringsgrad på ca 20 procent på lång sikt.


Detta går idag att läsa på regeringens hemsida. Vad tror ni? Bra eller jäkligt bra? 🙂
632
3
Visst kommer det leda till lite nya jobb, men jag är rädd att de flesta krögare kommer stoppa de där extra slantarna i sin egen fick istället. Jag skulle inte anställa fler pga av sänkt moms, utan skulle nog bara vara glad över att jag kunde tjäna lite pengar/mer pengar. [br][br]Men jag vet inte, jag kanske inte tänkt på allt.[br][br]För övrigt tycker jag att det är rimligt att det är samma moms på att äta ute som det är att hämta mat eller att köpa mat i affären, och jag tror det kan gynna hela branschen under förutsättning att krögarna sänker priserna och inte behåller dem på samma nivå som tidigare, med följden att det blir bättre marginaler. Lång mening.  :) Tack för mig
822
48
Precis. Käkar man t ex en "dagens" varje arbetsdag så blir det väl någon hundring eller två över extra varje månad.. Även om liten skillnad så blir det lägre pris vilket kanske får fler att gå ut på restaurang och äta och beställa hem mat. Det bör leda till att fler timmar behöver täckas upp.
119
Idag är det ju lägre moms på "hämtmat", men inte blir det billigare för det...[br][br]Däremot borde "momsfusket" som många snabbmatskedjor sysslar med försvinna. Väldigt många gånger när man äter på hamburgerkedjor står det "carry out" på kvittot, istället för "eat in" som det borde. För mig spelar det ingen roll eftersom priset jag får betala är detsamma - men kedjan tjänar på det eftersom det är halva momsen på "carry out". De slår alltså medvetet in det som hämtmat för att öka sin marginal.[br][br]Fast det kan ju inte vara en dålig sak att de sänker momsen, jag är helt klart för det![br][br]/Peter[br]
peterkorkala.se - godis24.se, japanfakta.se, faktabank.se. Håller på att starta upp e-handel på godis24.se
367
46
Extremt korkat att tro att fler ungdomar får jobb [br]om man sänker restaurangmomsen. [br]Typiskt politikerbabbel. Saknar relevans och utan belägg[br]av empiriska fakta. [br]Restaurangbranschen är ett låglöneträsk med slavkontrakt.[br]Se bara på kraven om övertid utan ersättning som t.ex. MacDonalds[br]ägnar sig åt. Och de svinaktiga förhållanden som deras  inhyrda städare[br]tvingas jobba under. Tror någon enda person på fullt allvar[br]att MacDonalds skulle anställa fler personer om momsen sänks med[br]låt oss säga 5 %
Redaktuellt
822
48
[quote author=INKOMSTAKUTEN link=topic=8766.msg39281#msg39281 date=1301946892][br]Extremt korkat att tro att fler ungdomar får jobb [br]om man sänker restaurangmomsen. [br]Typiskt politikerbabbel. Saknar relevans och utan belägg[br]av empiriska fakta. [br]Restaurangbranschen är ett låglöneträsk med slavkontrakt.[br]Se bara på kraven om övertid utan ersättning som t.ex. MacDonalds[br]ägnar sig åt. Och de svinaktiga förhållanden som deras  inhyrda städare[br]tvingas jobba under. Tror någon enda person på fullt allvar[br]att MacDonalds skulle anställa fler personer om momsen sänks med[br]låt oss säga 5 %[br][/quote][br][br]Jag vet inte om de saknar fakta. ROT och RUT-avdraget har funkat riktigt bra. Sänkt skatt/kostnad för kunden får fler att köpa. Borde inte den principen gälla alla branscher?
367
46
-Jo empiriska fakta saknas. Beräkningarna är svaga. Hänvisningen [br]till ROT och RUT är inte relevant.[br]Din tanke om att ett lägre pris skulle leda till sänkt arbetslöshet[br]är en hållbar teori om man som vid ROT och RUT laborerar med[br][b]halva kostnaden[/b][br][br]Om priserna sänktes med 50 % på våra krogar så skulle naturligtvis [br]fler utnyttja detta.[br]Matmomsen är 25 % på krogen om man äter maten där.[br]12 % om man tar med sig maten hem. Hälften av de krogar som jag [br]lunch-köpt hos senaste veckan har fifflat med matmomsen och tagit samma pris[br]vare sig jag ätit på plats  eller tagit med maten hem.[br]Direkta lagbrott. Men fenomenet florerar.[br]5-7 kronor lägre moms på en kroglunch skulle nog ha högst marginell effekt på ungdomsarbetslösheten.
Redaktuellt
822
48
Är fifflet så stort som du säger kanske det inte spelar någon roll men vi får hoppas att inte alla fifflar. Om priset sänks med 5kr kanske fler käkar ute. Färre röker när priset höjs med 5kr.
822
48
En annan sak jag tror är bra med detta är att fuskarna nu kommer att få det svårare att fuska eftersom momssatsen blir den samma på både hämtmat och när det käkas på restaurangen.
367
46
Absolut. Håller med när det gäller det skattetekniska. Jag är starkt för skattesänkningar som sådana. Folk börjar dessvärre tugga snus när det blir dyrare att röka. Men där sopar man ju in rejält med skattepengar på  tobak -och sprit.  Har dock inte hört att man tänker sänka där...
Redaktuellt
19
1
Så här i efterhand tror jag nog att de flesta sett att priserna är desamma som tidigare och inga fler jobb har upprättats. Det är med restaurangbranschen som med byggbranschen, här svartarbetas det för fullt och i den mån man betalar löner är de ofta svart, många papperslösa etc. Detta är känt bland politiker, ändå väljer de att gynna en grupp där ganska få är seriösa. Gå in på en lunchrestaurang i Stockholm och du får sällan kvitto, det beror i och för sig på att 90 % säger nej om de får frågan om kvitto, vilket gör att restaurangen räknar med det och slår inte in summan. Som kund stödjer man då svartarbetet. Börja ta kvitto om du vill att fler bidrar till samhällskassan.
367
46
[b]Din iakttagelse är dessvärre helt korrekt[/b]. Som arbetsskapande skattereform är detta ett av de tydligaste stolpskotten som regeringen har åstadkommit. Riktigt korkat. Inga nya jobb, inga större portioner och inga prissänkningar. Skatterabatten stoppar krögarna i egen ficka. Samtidigt får vi idag veta att 90 procent av kostnaden för barncancerforskningen betalas av privata insamlade medel. Att regeringen föredrar att sänka skatten för restaurangägare istället för att lägga pengar på barncancerforskning är värt att lägga på minnet. [b]Det behövs mer företagstänk i rikets skötsel,[/b] Politiker duger inte till att sköta statens finanser. [b]Såhär enkelt är det[/b]: Satsar vi mer skattepengar på sådan forskning som gör livet drägligare för medborgarna så minskar vi statens, landstingens och kommunernas vårdkostnader. Man får vara bra korkad- eller politiker i regeringsställning- för att inte begripa det.
Redaktuellt
338
25
Från morgonens nyheter. [i][b]Sänkningen av restaurangmomsen har lett till fler jobb i branschen, visar nya siffror. Men det har inte blivit billigare att äta ute.[/b] En undersökning som TT låtit Statistiska centralbyrån (SCB) genomföra visar att antalet anställda var nästan 5 000 fler under tredje kvartalet 2012 jämfört med samma kvartal 2011. Omsättningen i branschen har ökat med 4,8 miljarder kronor till 52,1 miljarder under fjolårets tre första kvartal jämfört med motsvarande period 2011, före sänkningen.[/i] Så.. Än en gång har det visat sig att sänkt skatt ger fler jobb. Vilka skatter bör vi sänka i nästa omgång?
367
46
Skattesänkningen du beskriver har hittils kostat skattebetalarna 5,4 miljarder kronor. Tycker du att 5,4 miljarder är ett bra pris för 5000 nya låglönejobb? Hade det inte varit smartare att satsa 5.4 miljarder på skola vård och omsorg- och ordnat fler jobb där istället? Vilken typ av jobb bör vi skattestötta i nästa omgång?
Redaktuellt
338
25
Fler kommer självklart att anställa. Men visst notan låter dyr. Fast det var ju inte vi skattebetalares pengar från första början. Ditt förslag låter som det skulle komma från Jonas sjöstedt och då har jag svårt att tro på det. För hade det varit så enkelt hade det väl redan genomförts med bred majoritet? Skolan och vården vi har är dyrast i världen, eller nära i alla fall och det har ju visat sig att pengar inte löser något där.
367
46
Kostnaden 5.4 miljarder för skräpjobb visar på vårdslös hantering av andras pengar. 1: Tro inte att det är andra pengar än skatteinkomster som regeringen har att ösa ur. 2. Jag vill gärna distanera mig fr J Sjöstedt så mycket som möjligt men vill han jobba för mer pengar till sjukvården än till krögarna så har han min välsignelse. Att bra idéer per automatik skulle omfattas av bred majoritet i parlamentet är en felaktig analys av politikens villkor. Sunt Förnuft är en bristvara inom den världen. 3. Att kommunalpolitiker- vad gäller skolan- och landstingspolitiker vad gäller sjukvården är ännu klantigaren än rikspolitikerna när det gäller att hantera tilldelade medel betyder ju inte att skola vård och omsorg skall ha mindre pengar utan istället ökade resurser i form av statsvetare, teknologer och företagsekonomer.
Redaktuellt
822
48
Oavsett resultatet med detta så undrar jag varför inte fler politiker kommer med förslag som gör det enklare för oss företagare? Alla är ju överens om att småföretagarna är framtiden och att det är vi som kommer att få Sverige att överleva/växa. Vi är 1 miljon företag så målgruppen är stor med. Fast vi jobbar ju på i vilket fall - är de det politikerna vet och därför behöver de inte göra något åt det? Edit: Läste sen- Samtidigt som det finns drygt 1 000 000 företag finns det strax under 500 000 företagare i Sverige. Vi har alltså i snitt 2 företag/företagare.
367
46
Ökad inflation och därmed automatiskt svagare krona ger större export och också lägre arbetslöshet och ökad konsumtion som ger fler arbetstillfällen som ger... o.s.v. o.s.v. Så har regeringar gjort i alla tider i alla demokratier när det varit trögt i ekonomin. Men våra nuvarande politiker i regering, finansutskott och bromsklossarna i riksbanken kämpar som bävrar för att hålla inflationen nere på noll.... Nya jobb och företag som skapas av skattesubventioner som t. ex RUT eller restaurangmoms leder bara till att vi lever på varandra -Med våra redan en gång skattade pengar ”försörjer” vi ett antal annars arbetslösa medbröder o medsystrar. Så alla nya jobb och företag är inte alltid av godo. - De är bara företag och underleverantörer till företag som åstadkommer export som ger tillväxt i landets ekonomi. Företag som tillåts göra miljardförtjänster på att lågprisimportera varor från barnarbetardiktaturer borde vi bojkotta och istället handla av inhemska producenter.
Redaktuellt
19
Den låter ju bra !
822
48
Läste denna på DI och hittade denna gamla tråden. [url=http://www.di.se/nyheter/sankt-krogmoms-gav-fler-jobb-an-vantat/]Sänkt krogmoms gav fler jobb än väntat[/url]
367
46
Lönestatistik.se lär ut vad folk tjänar i olika yrken. Bra är ju att fler fått jobb men restaurangbranschen är inget ställe man skall arbeta på om man vill ha möjlighet att bygga sin ekonomi, åstadkomma pensionsunderlag, bilda familj och hyra en modern bostad eller få låna i bank. Man har heller inte möjlighet att bidra nämnvärt till kostnaden för samhällets vård/skola/omsorg-service. Ebberöds bank. 5-miljardersatsningen på krogmomsen gav klen utdelning när det kommer till skatteintäkter. På de fem näringsställen som jag se från mitt fönster finns ingen som är fackligt organiserad. Flera jobbar svart och till extremt låg ersättning. Vi lever lyckligtvis i ett kapitalistiskt system och där industrin drar hela lasset med att skapa den tillväxt i landet som skall tjänstgöra som mjölk-ko för att täcka de välfärdsanordningar som vi alla är beroende av. Därför skall staten - det vill säga alla som betalar skatt- inte subventionera företag som inte förmår betala anständiga löner utan koncentrera sina resurser på att stimulera industriell utveckling, främst inom exportindustrin och investera i folks utbildning, kunskap och användbarhet i yrkeslivet. Man skall vara noga med var man investerar sina pengar....
Redaktuellt
1470
246
Nåja, jag vet flera kockar på ordinära restauranger som tjänar runt 30 000/mån, så det är ju inte bara fattighjon. Rent generellt så stryper höga skatter alla samhällen.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.