Friskbonus minskar sjukfrånvaro kraftigt

822
48
En friskbonus till alla som inte hade några sjukdagar ledde till en halvering av sjukfrånvaron bland äldrevårdspersonal.

Det är anställda inom äldrevården i Billunds kommun i Danmark, som fått erbjudandet om en extra bonus på 4 000 kronor. Det gäller alla som inte har någon sjukdag under ett helt år. Den som inte har någon frånvaro på tre månader får en halv dag ledigt. Bonusen har också lett till en halvering av sjukfrånvaron sedan nyår.

Den fackliga organisationen, FOA i Danmark, som organiserar offentliganställda LO-grupper, är tveksamma till modellen.

- De flesta av våra medlemmar är nöjda, men helt begeistrade är vi inte, säger Ruth Nykjær, till tidningen JydskeVestkysten.

Hon varnar för att systemet leder till att folk går till jobbet när de är sjuka.

• I Stockholms kommun prövades en liknande variant under åren 2001-2002. Experimentet studerades sedan av forskare.

Drygt 3 000 anställda slumpades in en försöks- och jämförelsegrupp. En av grupperna fick en extra halvdag ledigt om man arbetade en hel månad utan att vara sjukfrånvarande.

Det visade sig att närvarobonusen halverade sjukfrånvaron. Den minskade framför allt bland kvinnor och högutbildade. Bland anställda som tidigare haft hög sjukfrånvaro syns endast små effekter av bonusen.

En grupp anställda fick extra resurser till bättre arbetsmiljö och möjlighet att träna på arbetstid. Det hade dock inga klara effekter på sjukfrånvaron.

Forskaren Jonas Lagerström vid IFAU (Institutet för arbetsmarknadspolitisk utvärdering) lägger dock in en brasklapp. Han utesluter inte att bonusen ledde till att individer arbetade trots att de i själva verket var sjuka.

- Om så är fallet kan de långsiktiga effekterna av försöket bli mycket annorlunda än de kortsiktiga effekterna som studerats här, skriver han i rapporten.

Källa: Du och jobbet
2360
37
Detta borde gälla även företagare som inte belastar samhällsekonomin med kostnader utan uppmuntrar istället. En annan sak som jag kanske är relativt ensam om är att jag var mitt barns dagis så barnet fick en inblick vad man gjorde, sparade massor av pengar till barnomsorgen där minre lyckligt lottade var tvungna att ha sina barn på förvaring. När jag var ute i europa och köpte in saker var det än mer populärt om än mycket ovanligt att ha med sitt barn. Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.