Byt ut ditt virus-spridande och gamla buggiga CMS!

10
1


Jag har nyligen byggt en SaaS tjänst för att skapa statiska webb-sidor och bloggar då jag upplevde att dagens CMS-system är för långsamma och skapar onödiga sårbarheter som hackare kan utnyttja för att sprida trojaner, virus, mallware och ransomeware.

De populäraste som WordPress, Joomla och Drupal är utvecklade med scriptspråket PHP som är ett av de värsta när det gäller antal fel per mb kod och använder SQL databaser. Det är en ständig och kostsam kamp att underhålla och uppdatera ett CMS och antalet attacker på webben ökar konstant.

Har du inte en stor nyhetssajt eller är en global företagskoncern med en komplex webplats som updateras dagligen så finns det ingen anledning att använda ett dynamsikt CMS.

Nuförtiden finns de flesta dynamiska funktioner som behövs så som formulär, bokningskalendrar, bildhantering, och e-handel på webben som du kan ansluta genom att klistra in en kodsnutt.

Så istället för att vara en del av problemet började jag för ett år sedan att byta från dynamiska CMS till statiska sid generator. Först testade jag Jekyll, Hexo, Harp och fyra andra system. Hugo blev min favorit, snabb och med ett avancerat system för teman. Det svåra var nu att övertyga mina kunder att börja använda ett terminal fönster för att publicera artiklar. Hugo kräver också installation av programvara på datorn, lite kunskaper om MarkDown, git versionshantering och GitHub Pages. Alla har inte tid att lära sig det så jag byggde en webbtjänst som det är enkelt att logga in till utan att behöva installera någon programvara och inte kräver esoteriska kunskaper i MarkDown, Git och GitHub.

Läs mer om hur det gick till här: "From insecure dynamic websites to secure static websites"

Testa gärna en demo också.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.