Kvinnorna heta på att starta eget

822
48
Entreprenörandan växer i Sverige, i alla fall bland invandrare och kvinnor. Dessutom ser framtidsutsikterna för nyföretagarna goda ut. Det slås fast i höstens upplaga av Almis företagsbarometer.



Undersökningen, som baseras på hur statliga Almi Företagspartners 300 egna konsulter uppfattar företagarklimatet i sina regioner, visar att företagarintresset är på uppgång i Sverige. Det är framför allt kvinnor och invandrare som vill starta och driva företag.



Det tveklöst största hindret för företagarna för tillfället är att få tag på kompetent arbetskraft, konstaterar Almi. Drygt hälften av konsulterna identifierar arbetskraftsbristen som det viktigaste tillväxthindret.



Problemet anses vara särskilt vanligt i Sveriges sydligaste tredjedel. I norr är det i stället svårigheter med finansiering och sjuklönereglerna som försvårar för småföretagen. Även byråkrati och snåriga regelverk ligger ofta företagarna i fatet.



Att driva företag är dock inte omöjligt. Enligt Almi har två av tre nystartade bolag överlevt efter tre verksamhetsår. Om de nya bolagen skaffar en mentor så ökar denna siffra till nio av tio bolag.



Källa: Di.se
758
1
Det låter som om konsulterna på Almi är rädda om sina jobb. [br]Jag tror inte alls på denna undersökning. almi i Norr är konkursfärdiga [br]och har begärt mer pengar för att täcka kostnaderna. [br]Att nu komma med en undersökning som visar att intresset för att starta eget är på topp och att 2 av 3 överlever och sedan blanda in att det finns ett stort intresse från invandrarkvinnor att starta eget, är tyvärr bara dödsrykningar från Almis sida. [br] [br]Hälsningar! [br]Stefan
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
5
i göteborgs regionen är 55-60% av nystartade företag kvar efter 2 års verksamhet, 60-70% av dessa lever på sin ursprungliga affärsidé [br] [br]på de senaste starta eget kurser jag varit involverad i (www.foretagsstart.se och BRG, www.tillvaxtstart.nu ) har majoriteten varit kvinnor. I pågående kurs är det bara en man med, resten kvinnor. [br] [br]Det är mkt skoj att se hur entreprenörsandan har vuxit bland kvinnor, och att de inte stannar kvar på arbetsplatser som kanske missgynnar kvinnor i lön/karriär utan istället undersöker möjligheten till eget företag. [br] [br]Mvh [br]Peter Tilling
640
5
[quote="ptrtng"]Det är mkt skoj att se hur entreprenörsandan har vuxit bland kvinnor, och att de inte stannar kvar på arbetsplatser som kanske missgynnar kvinnor i lön/karriär utan istället undersöker möjligheten till eget företag. [br] [br]Mvh [br]Peter Tilling[/quote] [br] [br]Hej! [br] [br]Jag är väl inte så "kvinnlig" av mig men startade eget av den enkla anledningen att jag tyckte att andra värderade min insats för lågt :evil: [br] [br]Är det så att kvinnor råkar ut för detta på arbetsmarknaden, så är ju ett eget företagande en fantastisk möjlighet att får det man [b][i]faktiskt[/i][/b] förtjänar. [br] [br]Kör hårt tjejer! :nicka [br] [br]MVH [br] [br]R
101
Hej! [br] [br]Är kvinna och egenföretagare. :wink: [br]Tycker defenitivt att företagande är betydligt bättre än en anställning. [br] [br]Kul att allt fler kvinnor startar eget, inspirerande att läsa om kvinnor som "vågar ta steget" in i företagsvärlden. :grin: [br] [br]//Marta
2360
37
Stefan, ibland är du lysande. Var det 100 millioner som skulle satsas på att få kvinnor att starta företag. Det kan visst stämma att de överlevt 2 år för då har ännu inte SKV börjat granska. Därefter blir det konkurs och ett liv i elände. Mentor är nästan en förutsättning för att en utlänsk kvinna överhuvudtaget ska kunna överleva genom att protestera mot SKV. Läs Skattmasens manifest så förstår ni. Där sägs mycket sanningar av en fd. skattmas med hög befattning. Själva har vi några ärenden fån början av 2000-talet uppe hos Regeringsrätten som inte begripit att SKV diskriminerar kvinnor från främmande länder. Man kan inte medge att man tidigare gjort fel utan det behövs ny företagsvänlig expertis för att Sverige inte ska gå under som den tidigare regeringen önskade.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.