Deklarera - lust o förklara en grej för mig?

36
Hej!

Jag har vid sidan av mitt företag och studierna en deltidstjänst och jag har en undran om deklareringen som ska göra snart

Jag vet att man kan göra avdrag för sitt pensionssparande på upp till 12000:-  men gäller detta bara privata eller kan jag få avdrag för det allmänna pensionssparande ( innebär inte det att alla i princip får göra detta avdraget?)

Hoppas någon kan klargöra detta för mig🙂 förresten, mitt företag gick minus detta första året så jag frågar om avdrag för inkomst ( därför avdrag upp till 12k)
589
1
Självklart får du bara avdrag för det du själv betalat in (om du har betalat in något). [br][br]Ett avdrag som alla har rätt till är ju helt meningslöst att ha med som avdrag på blanketten, bättre i så fall att ta det vid skatteberäkningen.[br][br]De första fem åren får du (om du har enskild firma) göra avdrag för förluster mot inkomst av tjänst. Men se upp här, det är inte givet att det lönar sig, det beror på hur stor inkomst du har i övrigt.[br][br]Om du hade ställt den här frågan i forumdelen Bokföring, Skatter och Företagsformer så tror jag att du hade fått svar tidigare.[br]http://www.foretagande.se/forum/ekonomi/bokforing-skatter-och-foretagsformer.html
1324
2
Just när det gäller avdraget för pensionsförsäkringar så är det lite speciella regler. [br][br]För det första får du som alla i Sverige dra av 12000:- och slipper då a-skatten på det. Men det kräver ju att man har någon inkomst att kvitta mot. [br][br]Sedan kan man som enskild företagare sätta av 35% av företagets vinst och slipper då a-skatt och ett antal % av egenavgifter för det man sparat.  Men som sagt. Det kräver ju att företaget gått med vinst.[br][br]Sedan generellt vad gäller pensionsförsäkringar så är ju dessa beskattningsbara när man tar ut pensionen. Och idag får man inte göra jobbskatteavdrag på dessa pengar. Dessutom när regeringen pratar om sänkt skatt på pension sår gäller det inte dessa pengar. Så därför kanske man skall räkna på om det inte är bättre att skatta pengarna direkt och spara dom i någon annan spartyp och sedan slippa betala skatt när dom tas ut.  Men resultatet är nog ganska individuellt. [br][br]Hans[br][br][br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.