tips om kompensationsmodell till redovisningskonsu

1
Hej alla, jag har nyligen startat en enskild firma som jag kör 100%. Jag vill lyfta alla så mkt pengar som möjligt för att amortera mitt villalån nu när räntorna drar iväg.

Jag betalar en redovisningskonsult ett fast belopp varje månad, men funderar på att föreslå att gå över till en modell där hon får en bonus baserad på hur kreativ hon varit gällande avdrag och resultatet efter deklarationen med de få avdrag som blivit godkända. I förlängningen kanske kreativa ting såsom att bilda bolag i annat land etc etc. Klart man lockas att köpa en ny Mac etc etc men jag vill ändå ha cash i slutänden, inte bara prylar och avdrag.

Någon som testat denna modell och blivit positivt bemött?
Finns det ekonomisk risk "böter" om man försöker göra avdrag som är tveksamma?

hälsningar från mig 🙂
632
3
1. Ingen seriös redovisningskonsult skulle gå med på detta. 2. Att göra avdrag du inte har rätt till kan leda till skattetillägg och även åtal.
2066
2
Omsätter du tillräckligt mycket för att det ska bli några större skillnader på sista raden? I så fall hade jag tagit kontakt med någon som är mer insatt i skatteplanering än din vanliga redovisningskonsult. Det finns en hel del man kan göra som ligger på rätt sida det gråa strecket.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.