Placering av lånade pengar

2066
2
Tänkte bara dela med mig av en intressant fundering jag skissat på.

Kan någon se något tankefel med nedanstående resonemang eller beräkning?

I och med att dagens räntor är relativt låga går det att få ett lån med bra villkor så länge man har någon säkerhet i botten. Varför inte utnyttja detta till att frigöra kapital och sedan investera detta?

Kalkyl:
+11%/år : Avkastning på företagsobligation med bra avkastning och (enligt min riskprofil) rimlig risk.
-1.9%/år : Lån med bostad som säkerhet, fast ränta över 3 år (3.7% årlig ränta, snitt över 3 år med amorteringar på 1/36-del per månad).
-2%/år : Diverse courtage och avgifter för placeringen.
-0.5%/år : Avkastningsskatt för kapitalförsäkring
----------- SUMMA
6.6% avkastning per år efter skatt - på lånat kapital.
Sen får jag dessutom tillbaka 30% av räntekostnaden för lånet som ett skatteavdrag, dvs något plus - så avrundat 7% avkastning per år.

Jag är medveten om risken med obligationen. Jag har också räknat med att amortera lånet i ganska hög takt, om man lägger det amorteringsfritt ökar likviditeten i min privatekonomi, men samtidigt känns det bra att veta att hela placeringen kommer vara "avbetald" efter 3 år.

Motsvarande bankränta som skulle behövas för samma avkastning i ett månadsspar ligger på 10% per år.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
2360
37
Aktier är oftast en bra väg att gå och är ganska spännande men som med det mesta är kunskap inte av ondo. Att driva företag är en annan bra metod om kostnaderna kan hållas nere.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
2066
2
Lars, håll dig till ämnet. Har du ens läst vad jag skriver och frågar? Vad har aktier och din utgivna bok med detta att göra?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
2360
37
"jag är medveten om risken med obligationen", och hur stor är den risken är den större än att satsa på aktier som jag föreslog? LARS
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
822
48
Ja Lars, din bok är säkert spännande men har inte mycket att göra med ämnet. Det tar tid att ändra inlägg så vänligen sluta nämna något om den, alt starta en egen tråd under anslagstavlan där du kan marknadsföra den.
2360
37
OK! Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.