Din synpunkt

87
5
Jag har anlitat ett företag som i skrivande stund bygger om min hemsida.

Iof har min kommande fråga stundals snurrat i huvudet sedan tidigare. Så har egentligen inget med hemside-byggandet att göra:-
Och inget jag själv direkt utsatt min hemsida för.

Dessa sidor jag uppmärksammar, dyker upp sporadiskt beroende på ändamål.

Men varför blandar folk/ företag sina sidor med svenska och engelska?
Varför ser "man" inte till att utforma sidor med ett och samma språk?

Tex. Menyval på engelska och samtliga texter på svenska.
Sedan har vissa en viss slogan på en sida.. och då poppar engelska
språket upp igen.

Påverkar inte detta den så kallade SEO? Då jag läst många ggr
om att Google, som många hänvisar till... minskar antal träffar
pga att felstavning.


Kommentar?

MVH

Kenneth Meijer
Fastighetsservice | ett namn. . . ett nummer.
80
Hej, det som oftast gör att det är lite blandat i språken på en sida kan vara att dom använder typ färdigt tema till något CMS system som wordpress, joomla, drupal. Och då har tema skaparen hårdkodat in visa texter som sök blir search etc.. Jag skulle aldrig göra en sida som blandar språken på det sättet, skulle jag använda färdigt tema så får man bestämma om sidan skall vara på engelska, om inte så får man översätta dom hårdkodade orden helt enkelt. Sen hur google ter sig mot felstavning och blandade språk vet jag faktiskt inte.
Med vänlig hälsning Mikael Ladoo Webbyrå En liten men effektiv webbyrå som erbjuder webutveckling och design till privatpersoner, företag och organisationer. Ladoo Webbyrå
207
3
Det har jag också tänkt ett antal gånger.....och det där nog en kombinerad fråga om bristande kunskap blandat med lathet och tid. När det gäller WordPress så är de flesta (bra)teman som finns engelskspråkiga. Anledningen till att man inte har korrigerat språket är att man har inte den kunskapen för att kunna göra det eller man har inte satt sig in i det, eller man har inte tid eller man vill inte. Man vill bara ha en sida etc. Det är inte bra att blanda två språk, det ger ett oseriöst intryck och man ska bestämma sig för ett språk. Att blanda är nog en fadäs för den som äger hemsidan, för besökare, och för Google. Ur SEO så är detta säkerligen en STOR fallgrop. Använder man sig av färdiga teman och installerat dem så får man också räkna med att man ev. får översätta och korrigera som "ladoo" påpekar, dock så går det väldigt enkelt att ta reda på hur man gör detta. Det är rätt märkligt ändå, för proceduren i sig är väldigt enkel, och inte nog med det. Man kan både kan finna en guide som förklarar allting och en s k lathund för korrekt översättning att använda till sitt förfogande. Google gillar text, därmed så gillar Miss eller Mr Google säkert heller inte tvåspråkighet och felstavningar därpå. Det blir pekpinne från både Miss och Mr Google ;-)
87
5
Ladoo & deeman, tack för era svar =) Kul och matnyttigt att läsa era kommentarer. Hoppas fler skriver och bjuder på sin synpunkt och erfarenhet. / Kenneth
Fastighetsservice | ett namn. . . ett nummer.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.