Ny på arbetsmarknaden som webbutvecklare, söker råd

6
2
Hej,

Jag har en fråga som handlar om webbutveckling och att vara ny inom denna arbetsmarknad. Jag har läst en del kurser på olika universitet som hanterar MDI, användarvänlighet, programmering (Java, C#), systemutveckling överlag, databaser (MySQL, modellering), kravhantering, webbutveckling (HTML, CSS, PHP), o.s.v. Jag har även börjat att lära mig C++ (trial and error metoden) på egen hand vid sidan av..

Jag har fram tills nu egenhändigt utvecklat två hemsidor med dynamiskt "användargenererat" innehåll baserat på HTML, CSS, PHP, JavaScript/jQuery och som stöds av en MySQL databas.

Referens 1

Referens 2

Jag har sedan tidigare arbetat inom andra områden så därför saknar jag helt och hållet kontakter inom IT-sektorn. Jag har även hört att företag sällan efterfrågar arbetskraft med hjälp av de "traditionella" metoderna som AMS etc. (vilket jag själv har upptäckt av de gånger jag har sett efter om lediga tjänster).

Nu har jag börjat fundera på att söka jobb inom webbutveckling så jag söker därmed lite information om efterfrågan, eventuell uppskattad lön, har jag tillräckliga kunskaper (personligen är jag väldigt ringrostig gällande JavaScript/jQuery), hur ska jag börja, vart finns jobben (jag är placerad i Norrköping, Östergötland), o.s.v.?

Hur kom du som "ny" webbutvecklare igång och har du några tips och råd du kan ge mig som kan lätta mina farhågor?

Tack för din tid.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.