Personalbrist!

2
Sitter med vetskapen om att arbetslösheten i Sverige är runt 8% i och bland de unga under 25 år betydligt högre. Vi vet att framför allt ungdomar är mer rörligare på markmanden och säjer sig att till stor del har otroligt många rättigheter, men få skyldigheter. Vi tror att vi i vårt bolag har gjort allt vi kan för att få in fler i företaget, men det går väldigt trögt och långsamt. Kan det bero på att vi jobbar med B2B och att det krävs ett större engagemang och vilja i dag än förr eller vad är det som gör att det är så svårt att få tag i kompetent personal.

Åsikter, tips och synpunkter mottages tacksamt!


Med vänlig hälsning från en förtvivlad HR ansvarig.
338
25
Är rädd att samhället har förändrats snabbt till ett där alla ska ha rätt till allt. Sista timmen kom två rubriker i mitt facebook flöde. "Varför blir barnen aldrig nöjda?!" "Viktigt att veta på sommarjobbet. Håll kolla på dina rättigheter." Curlingföräldrar som gör allt för att blidka sin barn och ett samhälle som pratar om allas rättigheter skapar inga bra arbetare eller människor heller för den delen. Hela samhället har övergett svenska/lutheranska värderingar så som hårt arbete och personligt ansvar till att framhäva alla människors (oavsett härkomst) rätt till arbete, heltid, högre lön, etc. Och det har gått fort. Fick en läxa med mig av min far. Håll tider, jobba hårt och prata aldrig lön - du får ändå till slut vad du är värd. Det betalade sig, trots låga betyg och ingen utbildning - är det något mer man behöver för att få jobb..? Det syns i ögonen på en person som vill göra rätt för sig. Ska fundera vidare på tips/lösning men kände att jag ville skriva av mig först :)
2
Har nog klart för mig att problemet är en generationsfråga. Ser fram emot dina tips och råd, tack.
2360
37
Året var 1962 Jag ville ha en ny moped så jag gick och frågade om jobb i det som idag är Vega Hotel då en husvagn med öppen sidlucka. 2:- timmen + fri korv pommesfrites hamburgare och glass. Efter ett tag var man mätt och belåten och Engstöm kunde utöka verksamheten till flera ställen. Resorna in till Stockholm fixade jag med gratis då jag hoppade på arbetet som konduktör på BSS Busstrafiken Stockholm -Södertörn. Ett Wllenbergsföretag tror jag. Efter ett år fick man körkort gratis och senare även bussutbildning. Lönen där var ca 3-6 kronor. Moped fick jag ganska snabbt och roade sig kunde man göra utan facket.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1
Vi har samma problem.... Trots att vi erbjuder bättre löner än många andra aktörer i branschen. Det är som tidigare skribent skrev att det är en generationsfråga.
MJ Assistans - För en enklare vardag
Anonym
Jag ser att den här tråden är flera år gammal, men jag kunde ändå inte låta bli att svara ändå, eftersom det här är en fråga som är aktuell för mig personligen, eftersom jag är under 25 och länge har sökt efter sommarjobb och deltidsjobb vid sidan av studierna, många gånger utan succé. Diskussioner om vad som är "fel" med dagens ungdom har funnits i alla tider och om ni frågar mig är det fel fråga att ställa. Man frågar inte heller vad det är för fel med kunderna när de inte köper ens produkt utan man ser på sin egen verksamhet och hur man själv kan förändra den för att göra sig intressantare för kunderna. Jag förstår hur ni tänker och säger inte att även jag tänker så ibland, men jag ville ändå tillföra min synvinkel här ifall det finns många andra som tänker så. Jag förstår absolut att det är enkelt att tänka att ungdomar är mer privilegerade idag än förr och att man tänker att det är det som är problemet, men jag tror att det snarare är så att arbetsmarknaden och livet är annorlunda än förr. T.ex. kanske ungdomarna värdesätter andra saker i arbetet nu än de gjorde förr. Jag har själv jobbat som servitris 2 somrar, har sökt städjobb under sommaren en gång utan att få det och har denna sommar sökt några jobb i kundtjänst via telefon utan att det nappat. Visserligen är sommarjobb inte detsamma som heltid och jag har inriktat mig på den finska arbetsmarknaden (men jag gissar att jämförelsen med Sverige ändå är möjlig). Jag jobbar numera deltid som content writer på en affiliate-webbsida. Så här har ni exempel på vad en "typisk ungdom" gör :) Eva, Content writer
1468
246
Och vad gör en Content writer? :)
367
46
-En skicklig content writer behöver aldrig gå arbetslös.
Redaktuellt

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.