Resultatbudget

6
2
Vet inte om det är rätt kategori?

Har en uppgift i företagsekonomi som jag ska göra:

Jag rätt till schablonavdrag med 4 000 kr på mitt arbetsrum i min bostad. Jag ska göra en resultatbudget.
Fråga: Räknas schablonavdrag som en intäkt?

Scrolla ner till "Arbetar i egen privatbostad" och sen välj fliken "Avdrag om arbetsrummet inte är en särskilt inrättad del".

https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/inkomstdeklaration/avdragforforetag/lokalkostnader.4.3152d9ac158968eb8fd38b.html

Exempel:

Resultatbudget:

Intäkter:
Försäljning 2 000 000 kr
Schablonavdrag 4 000 kr

Kostnader:
Varukostnader 500 000 kr
Hyra 60 000 kr
El och Telefon 50 000 kr
Avskrivning 100 000 kr
Övriga kostnader 150 000 kr
-----------------------------------
Resultat: 1 144 000 kr

Om det inte räknas som intäkt. Var ska jag lägga schablonavdrag någonstans i resultatbudgeten?
1469
246
Nej, det är en kostnad. Det är ju ett avdrag. Bokförs som hyra, men eftersom du redan har en post med hyra så bör du lägga till en som du kallar kontorshyra.
6
2
Det innebär alltså 4000 kr (kontorshyra) + 60 000 kr (hyra) = 64 000 kr. Då blir det ju dyrare för mig? Det är alltså en nackdel med schablonavdrag? Ska det inte vara tvärtom? 60 000 - 4 000 = 54 000 kr? Bara så du vet så är jag nybörjare på detta :)
1469
246
Ett schablonavdrag är en siffra gripen ur luften. I detta fall har skatteverket bestämt att du som företagare kan få göra ett avdrag med 4000 kr för att du har ett kontor i hemmet. Men det är ju inga fysiska pengar som flyttas, utan man gör bara ett avdrag från inkomsten i firman, och får därmed lägre skatt. Så ja, det blir 'dyrare' för dig, men utan att du betalar några pengar. Och ändå får du lägre skatt, så du vinner ju på det på så vis.
6
2
Jag tror jag börjar förstå lite...eller bara kanske :) Vi tar exempel: 1) Resultatbudget: (Utan schablonavdrag) Intäkter: Försäljning 500 000 kr Kostnader: Lägenhetshyra 60 000 kr ----------------------------------- Resultat: +440 000 kr Skatt 30% x 440 000 = 308 000 kr. Svar: +308 000 kr 2) Resultatbudget: (Med schablonavdrag) Intäkter: Försäljning 500 000 kr Kostnader: Lägenhetshyra 60 000 kr Kontorshyra (schablonavdrag) 4 000 kr ----------------------------------- Resultat: +436 000 kr Skatt 30% x 436 000 = 305 200 kr. Svar: +305 200 kr Eftersom kontorshyra (schablonavdrag) 4 000 kr var bara en "låtsas kostnad" så innebär det att 4 000 kr läggs tillbaka, dvs 4 000 + 305 200 = 309 200 kr. Slutligen: Utan schablonavdrag 1) +308 000 kr Med schablonavdrag 2) +309 200 kr Har jag förstått det rätt?
1469
246
Nja, du ska inte lägga tillbaka de 4000. Dom är ett avdrag precis som de andra 60 000. Att det är ett schablonavdrag/låtsasavdrag/fiktiv summa, betyder bara att det inte har betalats ut några pengar. Avdraget gäller ändå. Sen är skatteberäkningen inte så enkel som i ditt exempel, men därom har jag ju ingen aning om hur det är tänkt.
6
2
Verkar som jag fortfarande är lost :( Kan man resonera så här? Schablonavdrag (4000 kr) är inte några pengar som skatteverket/staten ger dig, Utan det är dina egna pengar som du väljer att redovisa som en kostnad för att öka kostnaderna så att intäkterna minskar. På så sätt betalar du mindre skatt?
1469
246
Ja, så skulle man kunna uttrycka det :)
6
2
Vad bra att man äntligen får grepp på det :) Trodde i början att man skulle fylla i nån blankett för att ansökan om schablonavdrag, därefter fattar skatteverket om jag har rätt till det. Om ja, så skickar de 4000 kr till mitt bankkonto/företagskonto. :-D Som sagt, jag är nybörjare på detta.
1469
246
Grejen med schablonavdrag är just att det inte är nån särskild kontroll på det, utan mer eller mindre alla har rätt till det. Det är när man går utanför schablonen, och exempelvis begär avdrag med 10 000 för kontoret. Då kommer dom att fråga hur det motiveras. Sen, inom parentes, så skulle just ditt räkneexempel vara ett sånt fall där dom skulle kunna fråga vid en kontroll, eftersom du har ett annat hyresavdrag på 60 000. Schablonavdraget för kontoret kräver nämligen att du sitter där 800 timmar om året, och då är det ju en rätt naturlig fråga om du verkligen sitter i hemmakontoret så mycket, när du samtidigt hyr en annan lokal.
6
2
I mitt räkneexempel tänkte jag att lägenhetshyra på 60 000 kr är en fastkostnad dvs 60 000/12 = 5000 kr/månaden, oavsett om jag sitter och jobbar i hemmakontoret eller inte. Hur skulle jag ha gjort istället?
1469
246
Det beror ju på vad du menar att du använder lägenheten till? En bostadshyra är ju inte avdragsgill i företaget, utan är en privat kostnad. I så fall skulle det vara att du driver nån form av byrå. Vi säger en reklambyrå t.ex, och du hyr då en lägenhet som är helt inrättad för reklambyrån. Ni kanske är 3 personer som jobbar där, och det finns 3 kontorsplatser, kopiator, datorer mm. Då får du dra av hyran för den lägenheten i företaget. Det blir ju en företagslokal. Sen på kvällen så åker du hem till din egen bostad, och där har du ett hemmakontor där du sköter administrationen av ditt företag, bokför, pratar med kunder etc. Då kan du få göra ett schablonavdrag för hemma kontoret, även om risken finns att skatteverket kommer att fråga : Varför sitter du inte på jobb-kontoret och gör detta? Schablonavdraget för ett hemmakontor är i första hand tänkt för den som inte har nån annan lokal för sitt företag. Du kanske är datakonsult och sitter hemma och jobbar. Eller du kanske har en grävmaskin och jobbar med den hela dagarna, men sitter hemma på ett kontor på helgerna och fakturerar, räknar på jobb, bokför etc. Man måste alltid hålla isär vad som hör till företaget och vad som är privata kostnader. Om du har en dator på hemmakontoret som är full med spel, och barnen sitter där varenda dag t.ex. Då är det inte säkert att skatteverket kommer att godkänna det som en jobb-dator.
1009
206
Hej, Jag håller med Ingvar där. Har du redan kontor kan du ju inte dra av för ett hemmakontor. Sedan när det gäller schablonavdraget skulle jag inte lägga in det i själva resultatberäkningen utan bara i skatteberäkningen. Om du tex får ett resultat på 50 000 kr före skatt, så när du ska räkna skatten så räknar du det på 46 000 kr (50 - 4). I enskild firma skulle det inte synas i resultaträkningen (utan bara i deklarationen), medan det skulle finnas med i årets skatt i AB på resultaträkningen.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.