Hur har foretagande.se löst det?

63
Jag håller på och bygger ett forum. Det går lite i PHPBB-stil, som detta forum gör. Jag skulle vilja veta vad den här sajten har valt för lösning för att markera inlägg som olästa?

Så här har jag tänkt fram och tillbaka:

Tid/Datum-styrt.
Fungerar inte alls, då man inte nödvändigtvis läst något i forumet bara för att man har besökt det.

Lagra lästa inlägg i en cookie
Risken är att det blir en väldigt massa inlägg i den stackars cookien. Är det detta sätt ni har använt här? Hur länge sparas den informationen i så fall?

Relationstabell i databas
Mest pålitligt, men känns som slöseri med resurser

Jag har läst, och kollat lite OpenSource, men jag har inte hittat något bra svar på den här frågan. Kan någon ge mig ett bra tips?
Tessicon.se :: Web- och designlösningar
822
48
Ska jag vara ärlig så har jag inte koll på all teknik som finns, inte ens med detta forum.  :vissla[br]Vi valde SMF pga. det du nämner, att den kommer ihåg om man läst ett inlägg eller inte. Den inställningen var Default och om den går att ändra vet jag inte.[br]PhpBB körde vi tidigare men bytte.[br][br][br][br]
63
Okej, men cookies används ju i alla fall på något sätt. För till skillnad från ett par andra forum jag hänger på, så håller detta forum markeringen mycket längre (för alltid?). Det måste ju innebära jättestora cookies till slut. [br][br]Men det är bara markeringen på trådar? ikonerna för forumdelarna slocknar ju efter ett tag om man inte har läst. [br][br]Ja jag vet inte jag.. Om ingen har fler tips så kör jag nog på cookies, men bara lagrar lästa i 3 dagar eller nåt sånt.
Tessicon.se :: Web- och designlösningar
1616
4
Skulle vara tveksam till cookies. Loggar du in från annan ej tidigare använd dator på kontot på foretagande.se så kommer du märka att dina meddelanden som är lästa är lästa samt de som är olästa står som de gör. Läser du nu nya inlägg och stänger kontakten sen loggar in från annan dator så är informationen om vad du läst uppdaterad. [br][br]Jag tror din tanke om en relationstabell kan stämma bra. Det verkar ligga styrt i databasen utifrån användarkontot. Men jag har inte tittat närmre på detta.[br][br]Att det skulle vara slöseri med resurser kan man orda om. I dagens läge så växer bandbredd och serverkapaciteten/utrymme, så i grova drag krävs det mycket för att uppnå ett slöseri.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b][br][br]
Må väl!
63
Jo det har du rätt i Mojo, men om sajten jag ska lansera blir en sån hit som jag har tänkt blir det mycket data att hämta i alla fall. Men visst, det är den snyggaste och bästa lösningen.[br][br]Du kommer inte på någon briljant och banbrytande idé som helt omkullkastar allt som tidigare gjorts?  :blink[br]Annars kör jag nog på databas
Tessicon.se :: Web- och designlösningar
1616
4
Svårt att definera. Brilljant, banbrytande och omkullkastande kan det endast bli med förutsättningar vad det ska avse och vad konkurrenterna gjort.
Må väl!
63
Det får nog bli en relationstabell. Ska se om jag kan tänka ut nån smart cache-lösning som avlastar lite också.[br][br]Tack för svar
Tessicon.se :: Web- och designlösningar
1616
4
Kom ihåg cache är relativt och cookies begränsat. Allokera cache kan skapa instabilitet.
Må väl!
2066
2
Ärligt talat, är det verkligen så krävande? Företagande.se har fn  12263 inlägg, att hålla reda på status för varje inlägg för en användare (true/false) borde inte ta mer plats än  12263/1024 = knappt 12kB. För alla användare på företagande.se, fn 2423 st blir det 12263*2423/1024/1024 = runt 28MB, visst det är lite plats, men knappast märkbart på dagens hårddiskar. Vill man kan man ju också välja att bara lagra en array med olästa meddelanden, vill man spara ännu mer plats kan man automarkera meddelanden som lästa efter en viss tid, ex 2 månader (Har man inte läst ett meddelande efter 2 månader på ett aktivt forum spelar det knappast nån roll om det är markerat som oläst eller inte).
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
63
Visst finns det saker som är värre flaskhalsar, men jag försöker bara optimera så mycket som möjligt innan lansering, 28 Mb är ändå 28 Mb. Jag lär nog inte lagra informationen i två månader ens. Har man inte läst ett inlägg på en vecka, finns nog inget intresse.
Tessicon.se :: Web- och designlösningar
1616
4
Det är lurigt när man gör antaganden. [br][br]En fördel med forum är oftast att det sparar information att söka sig till när man behöver det. Ex söker du nyckelord i detta forumet finns stor chans att du får upp ett antal meddelande som berör det. Den stora nackdelen med att söka i forumet idag tycker jag är att man förlorar backåtstegs-funktionen istället visas "Webbsidan har upphört att gälla". Detta är dumt om man vill titta på flera inlägg för sökningen.
Må väl!
63
Ja, jag kör alltid GET på sökfunktioner. Har aldrig sett en sökfunktion som inte gör det heller. Speciellt inte något så stort och spritt som SMF. Konstigt.
Tessicon.se :: Web- och designlösningar
1324
2
Kollade lite i databasen för ett SMF forum. Hittade ingen större fällt som håller reda på vad en användare läst och inte. Under användare finns det ett fällt som innehåller sista inläggsnumret vid senast inloggning. [br][br]Så hur detta fungera har jag ingen aning om. [br][br]Hans[br]
63
hfohrman: [br]Sista inlägget vid senaste inloggningen säger ju inte så mycket. Säg gärna till om du hittar någon lösning. Jag har fortfarande inte kommit fram till något riktigt bra. [br][br]Mojo:[br]Jag menade en fysisk cache, kanske som en xml-fil eller liknande, för att spara in lite databasfrågor.
Tessicon.se :: Web- och designlösningar
1324
2
Jag kan på några minuter sätta upp ett test SMF och du vill. Så kan du få ftp och phpmyadmin access till den.  Tar mig max 10 minuter. [br][br] Jag kollade nämligen ett av mina live forum och det vill jag inte ändra värden för att se vad som händer. [br][br]Hans[br][br]
63
Ja det får du jättegärna göra om du har lust. Jag håller på och tittar på phpBB nu.
Tessicon.se :: Web- och designlösningar
1324
2
Tessicon: skickade info till din mail om var du kan se testen plus hur du loggar in [br][br]Hans
640
5
[quote author=Tessicon link=topic=2963.msg12941#msg12941 date=1192196209][br]Ja det får du jättegärna göra om du har lust. Jag håller på och tittar på phpBB nu.[br][/quote][br][br]Hej! [br][br]Har vänner som kört PHPBB och vill du rensa SPAM hela dagarna är PHPBB helrätt som jag förstått det ;-)[br][br]Företagande.se körde det innan. Har ni någon input?[br][br]MVH[br][br]R
2066
2
Alla forum och formulär på internet som tillåter användare att skriva utan att vara medlemmar eller verifiera sig tenderar att få mängder med spam allteftersom spammarnas spindlar letar upp addresserna till dem.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
822
48
[quote author=Robaino link=topic=2963.msg12965#msg12965 date=1192282599][br][quote author=Tessicon link=topic=2963.msg12941#msg12941 date=1192196209][br]Ja det får du jättegärna göra om du har lust. Jag håller på och tittar på phpBB nu.[br][/quote][br][br]Hej! [br][br]Har vänner som kört PHPBB och vill du rensa SPAM hela dagarna är PHPBB helrätt som jag förstått det ;-)[br][br]Företagande.se körde det innan. Har ni någon input?[br][br]MVH[br][br]R[br][/quote][br][br]Ja, vi körde det tidigare och vi var inte alls nöjda. Svårt att administrera och mycket spam. Om SMF känns bra är kanske bättre att ni svarar på med som använder det. Personligen gillar jag det och admin. är riktigt bra och enkelt! Kanske saknar vissa mods men det kan finnas att ladda ner..
63
Nu menade jag inte att jag skulle installera phpBB, eller smf heller för den delen. Jag har redan byggt ett eget. Det enda som saknas är en funktion för att markera trådar som lästa. Jag letade alltså igenom phpBBs källkod för att hitta en smart lösning.[br][br]Har tittat lite i smf's kod också, men det enda jag lyckats lokalisera är en futtig sessionscookie som sätts när man tittar på en tråd. Vilken röra det är med include i include i include...  :o
Tessicon.se :: Web- och designlösningar

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.