Reklamspärra Ditt företag från telefonförsäljare!

2
Hej!

Det här med att spärra sig fär försäljare b2b ät inte juridiskt bindande. Du kan alldrig hindra någon att ringa dig i egenskap av företagare. Jag vill mena att det är direkt fånigt. Det hela går ju på att vi köper och säljer av varandera. Hur skall det fuingera om vi som företagare inte kan få arbeta med uppsökande marknadsföring och försäljning? Skall vi sitta och vänta på att kunderan skall ringa oss?? Det viktiga är att telefonförsäljningen sker på ett respektfullt och omdömelsefullt sätt. Föreställ vad försäljningkostnaderan skulle raka iuu höjden om möjligheten att kontakta nya potentiella kunder inte fanns.

Är man företagare får man helt enkelat acceptera att man blir uppringd.

Däremot ifrågasätter jag de som försöker göra detta till en afförsidé, att "skydda" företagare från att bli kontaktade för affärsförslag osv. VI lever i en öppen marknad, och det skall vi vara tacksam för. Visst förekommer det rötägg dörute, men det skall inte få till konsekvens att den fria marknaden stryps. Däremot är jag för någon typ av restrektioner för privatpersoner, dock inte som det fungerar i dag. SÅ fort någon blir uppringd och erbjuden något de inte vill ha så kllagar de, blir de däremot erbjuden något de vill ha så är man tvörtom tacksam.

5
Hej,[br][br]Jag vill svara dig helt kort så att Du förstår vad reklamspärr innebär.[br][br]Vissa företags som Du själv, tycker att reklam som man tar emot via olika kanaler är en självklarhet och att man är skyldig till det som företagare. Andra känner sig överväldigade utav all reklam och vill själva kunna göra ngt åt det. [br]Det är viktigt att klargöra att vi inte är emot reklam. Vi skulle aldrig försöka övertala Dig om Du känner på överstående sätt.[br][br]Just nu finns det ngt som heter reklamspärr, och man kan begära den hos olika register som bla. bistår reklambolag med material. Alltså man undanber dem från att sälja vidare Era företagsuppgifter. Genom reklamspärr förbjuder Du inte att tex försäljare ringer Dig, utan du osynliggör Dina uppgifter för dem när de köper in nya att ringa på, om de köper in via registren.[br][br]Detta är ngt man kan begära själv som företagare, vill man ha mer info kan man gå in på vår hemsida, på nix hemsida eller på scb.se och söka på reklamspärr. [br][br]Du skriver om ngt som NIX skriver på sin hemsida också. Att det inte kan finnas ett NIX-register för företag då det orsakar mer strul än nytta. Men detta är inte samma sak.[br]Ingen kan 100% hindra reklam, men man kan påverka det. [br][br]Jag hoppas att Du förstår lite bättre. Men som sagt om Du vill ha ytterligare info vad Du själv kan göra utan vår hjälp, titta på Nix.nu. [br][br]Tack för Din tid.[br][br]MVH[br][br]Förhandlarna[br]
2066
2
Intressant att du toivo både är för en öppen och fri marknad samtidigt som du vill strypa Tigerlantz affärsidé. Personligen tycker jag det är bra att tjänsten finns, och tror inte den i sig minskar marknaden för telefon(mm)försäljare. Att bli uppringd när man inte är det inte intresserad av att ta del av reklam och tycker det är jobbigt är sällan en bra början på en affärsrelation och leder (tror jag) sällan till affärer fär den som ringer upp.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
16
När jag startade företag var en av de första sakerna som hände, just att det väller in telefonsamtal från olika företag. De försökte sälja på mig en massa saker man inte visste man behövde.  Funderade på att spärra precis som för min privata telefon. Det slog mig dock att det är bättre att försöka vända på steken och utnyttja tillfället till att marknadsföra. Jag som jobbar med en hemsida med bred målgrupp tänkte att jag skulle passa på att locka in försäljaren, privatpersonen på min hemsida. Idag kör jag med det här hela tiden och ibland känner man att försäljaren känner sig lite snuvad. Roligt tycker jag!  :D
Svenne

- Marknadsföring på Internet med tävlingar | - Vad vill du vinna idag? En platt-TV eller en solresa?
http://www.blienvinnare.com
640
5
[quote]Att bli uppringd när man inte är det inte intresserad av att ta del av reklam och tycker det är jobbigt är sällan en bra början på en affärsrelation och leder (tror jag) sällan till affärer fär den som ringer upp.[/quote][br][br]Hej! [br][br]Det är väl inte värre än att jag ska behöva se alla fula skyltar överallt på stan. Dom stör mig mycket mer än ett telefonsamtal, så kan ni stoppa dom skulle jag bli tacksam  ;-) Alla företag markandsför ju sig på något sett så jag tycker definitivt att Toivo har en point.[br][br]Hur som tycker jag att det är en smart affärsidé, och det kan aldrig vara fel, även om jag själv skulle anse det som tjänstefel att inte lyssna på en säljare som ringer eller spärra möjligheten för dom att ringa, men vi är ju alla olika med olika behov.  [br][br]Gillar Svennes inställning  :bravo Är man bara vaken kan det hända mycket kul när en säljare ringer.  :nicka[br][br]MVH[br][br]R
1616
4
Delar av detta ämne är flyttad från annan tråd i kategorin "Presentera dig och ditt företag" för att det inte följer forumreglerna. Men ämnet är ändå intressant, varpå jag valt att behålla inläggen tills vidare.[br][br]Med vänlig hälsning[br][br]Magnus Olsson[br]Moderator Företagande.se
Må väl!
190
Kan ibland undra över varför inte telefonförsäljare försöker göra lite bättre avgränsningar i vilka de ringer upp. Det måste ju gå att optimera försäljningsresultaten något enormt genom att bara avgränsa målgrupperna lite bättre så att man inte försöker sälja allt till alla..
2360
37
Det förekommer en hel del riktigt ruskiga typer, och är man ny så kan man lära sig hur man ska agera. En del kanske har tränat i årtionden så lyssna och lär. Till mig ska man inte ringa och man vill att jag ska sälja mer eller utöka.  Vad är meningen med livet om inte att ta det lugnt och njuta utav utan att springa omkring som en skållad råtta.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
109
Hur vet denna tjänst att det är ett säljsamtal?
http://www.plexiglasskivor.se
http://www.plast-tak.se
8
Man hänvisar helt enkelt säljaren till deras nummer...Sen får kunden en sammanställd lista på alla som ringt, vad de erbjudit och vad konkurrenterna har att erbjuda.
109
Så man måste ändå svara och hänvisa säljaren vidare (?)[br][br]Problemet är ju att många säljare börjar med nåt jäkla kallprat och då är det så sluga att man inte säkert ska veta om det är en säljare eller en kund. Detta suger tid och energi..[br][br]Typiskt att de säger typ "hej jag hittade din hemsa via google och det verkar ju vara intressanta produkter du har.. bla bla.." Då kan man ju inte klippa av direkt..
http://www.plexiglasskivor.se
http://www.plast-tak.se
8
Tips: Svara:-Då är det inte mig du ska prata med utan x. (utan att säga att de e ett annat företag. Säljaren får helt enkelt ett nummer till en annan.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.