Moral / nattklubb

18
"Om det inte lönar sig gör man 'fel'" säger du. Ja, om det är "rätt" att betala utpressarpengar till kriminella, så. Oavsett hur du vrider på det så ligger det ju till på det viset att byråkratikrångel och höga skatter lockar eller i vissa fall faktiskt tvingar företagare att bryta mot lagen. Detta blir tyvärr en ond cirkel. När det sedan gått så långt att flertalet i en bransch är kriminella, så konkurrerar de ännu lättare ut de som inte använder kriminella metoder. Detta har hänt i krogbranschen, bilbranschen och även byggbranschen såvitt jag vet, och det kommer även hända i fler branscher om polisen inte lär sig prioritera genuin organiserad brottslighet snarare än fortkörning och en massa andra politiska brott.
2066
2
Så att det finns kriminella i en bransch skulle rättfärdiga att själv vara kriminell? Så vitt jag kunnat se har det inte skett i bankvärlden, det finns massvis med kriminella som vill åt pengarna de hyser, och jag tror inte Swedbank betalar kriminella för att skydda sina värdetransporter. Du jämför byråkrati med utpressning, jag missar att se ett samband där. Om vi utgår från att syftet med en klubb är att locka besökare som skall dansa och dricka alkohol, och att det är därifrån inkomsterna kommer så är det enda konkurrenterna kan göra att locka besökarna till dem istället för till dig - din uppgift blir då naturligtvis att vara mer attraktiv. Att blanda in illegal verksamhet som utpressning, svarta löner, karteller osv hör mer hemma på www.polisforum.nu än för en diskussion kring företagade och entreprenad.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
18
"Rättfärdiga"? Diskussioner om vad som är rättfärdigt, är en moralisk diskussion. Vi företagare (om vi vill bli framgångsrika) måste snarare tänka i praktiska banor.  Mitt resonemang utgick därför snarare utifrån verkligheten såsom den de facto är, och hur politikerna borde agera utifrån detta faktum.[br]Man kan ju inte resonera a la "nu säger vi att världen borde vara sån här, för isåfall skulle allt bli bra, och om människorna inte passar för den utopin då får dom skylla sig själva för då är det dom som är dumma". Vi företagare borde veta att det är verkligheten man måste utgå från. Sen kan man tycka vad man vill om hur verkligheten nu ser ut, fast det gör man lämpligtvis inte inom ramarna för det professionella företagandet, och kanske inte ens inom ramarna för ett forum för företagande.[br][br]Min poäng var iallafall den att man bör undvika kriminella branscher om man inte är kriminell själv, och är man nu kriminell så gäller det att ligga högst upp i näringskedjan, och gärna ha samarbete med makthavare (genom mutor eller hot kan man åstadkomma nästan vadsomhelst). Och de som styr den kriminella världen skriver sannolikt inte i det här forumet.[br][br]Du pratar om "Om vi utgår från att syftet med en klubb är att locka besökare som skall dansa och dricka alkohol, och att det är därifrån inkomsterna kommer så är det enda konkurrenterna kan göra att locka besökarna till dem istället för till dig - din uppgift blir då naturligtvis att vara mer attraktiv.". Jag vill då invända att inte ens om man lyckas med ett jättepopulärt och bra koncept, fast betalar skatt och ingen utpressning, skulle man klara sig inom en av de kriminella branscherna. Nu är dock inte alla branscher kriminella (ännu) som tur är. Detta gäller såklart bara gangsterbranscherna; restaurang, kanske bil + bygg, och några till.
1616
4
Kan bara instämma med Jonathan här. Att hänvisa till kriminalitet/svartning som en lösningen för lönsamhet är varken god företagsanda eller attityd som bör uppskattas i forumet. Det finns många lika seriösa verskamheter inom dessa branscher som ändå klarar sig utan det och som tänker praktiskt. Jag undanber mig att se vidare om detta i tråden dådet faller utanför trådskaparens intressen eller egentliga fråga.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
2066
2
Verkligheten är inte svart och vit. Jag bor inte i Stockholm, Göteborg eller Malmö innerstad och har inte erfarenheten att det skulle vara en realitet att all restaurang och klubbverksamhet i princip enbart drivs av kriminella och gangsterlika grupper. Jo, jag vet att det är ett problem, inom denna såväl som i samhället i övrigt. Men - att jag inte vill fokusera diskussionen kring hur man "samarbetar" med dessa personer betyder inte att jag blundar för verkligheten. Min far är egen företagare och byggnadsarbetare, och jag kan garantera att han inte har något samröre med gangsters. Så även om det förekommer kriminalitet inom en bransch betyder det inte att det är en nödvändighet för att kunna driva ett vinstgivande företag.[br][br]Om man vill påverka, eller i alla fall kunna stå för det man gör så måste man börja någon stans, och att bara acceptera att det finns kriminella element och sedan göra likadant själv är i min mening en dålig ursäkt.[br][br][br]Hur politiker borde agera är en långt mycket större diskussion, och en jag helst inte påbörjar i detta forum, mer än i enstaka specifika fall som rör företagande i stort.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
18
Mojo, varför tolkade du mitt inlägg som att jag menade att "kriminalitet är lösningen"? Jag skrev ju flera gånger att min ståndpunkt var den rakt motsatta, att kriminalitet är farligt och bör bekämpas effektivt av polisen. Fast det kan man såklart inte göra om man låtsas som att "äsch, kriminaliteten försvinner av sig själv om vi bara driver vit restaurang och låtsas som att det funkar bra". Ni slåss mot fel person om ni tror er bekämpa brottsligheten - jag är ju entydigt emot den![br][br]Jag har nu skrivit till kundtjänst och bett dem radera mitt konto eftersom det finns administratörer som inte tål att bli emotsagda.
2066
2
[quote author=www.pickopack.com link=topic=4032.msg18872#msg18872 date=1214558365][br][...] och är man nu kriminell så gäller det att ligga högst upp i näringskedjan, och gärna ha samarbete med makthavare (genom mutor eller hot kan man åstadkomma nästan vadsomhelst). [...][br][/quote][br][br]Vet inte hur jag irriterat dig, men man får kanske räkna med mothugg från folk som inte har samma åsikter.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1616
4
Jag tolkade inte ditt inlägg. men du belyser det på sådant sätt att kriminalitet är en lösning även om du ställer dig mot sådan. Tyvärr försvinner den inte av sig själv men  i samband med trådskaparens frågor passade det sig inte enligt min åsikt. [br][br]Jag skrev heller inte ur egenskap som Moderator (Ej att förblanda med administratörer) då jag signerade med mitt namn och mitt företags namn och inte med Moderator för Företagande.se som jag brukar. Så det var min privata åsikt som framkom. Jag tror säkert att vi moderatorer tål mycket och det gör vi som obetalda sådana med vår egna kunskap och vår tid. Som moderator tycker jag att argumentationer är välkommna men de ska/bör passas i sitt sammanhang därför tycker jag det var en bra idé av Jonathan att flytta inläggen till Off Topic för att ge diskussionen vidare möjligheter där den bättre passar.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[br]Moderator Företagande.se [/b] [br][br][br]
Må väl!
22
Ingen verkar vara speciellt insatt i hur det går till att driva eller vilka förutsättningar man har inom restaurang/nattklubb branschen, har själv drivit nattklubb i Stockholm och vet vilken skitig marknad det är. Själva tråden grundade sig i att någon frågade om det var en bra ide att starta en nattklubb,  jag säger att om du tänker öppna en i dom större städerna i Sverige? Gör det inte! [br][br]Eftersom branschen är infekterat av brottslighet och utpressningshot, så är det ingen bransch man bara hoppar på utan vidare. Spelar ingen roll om det är bra företagsanda eller inte, för du överlever inte annars.  [br][br]Det finns en anledning till varför varje klubb byter namn varje halvår och varför dem byter lokal varje år, och varför bolaget byter ägare en gång i månaden och varför öl/sprit/vin/ köps kontant. [br]Har själv fått betala kaffeleverantören rakt i handen då han inte ger kredit eller skickar faktura längre till nattklubbar då han aldrig får betalt.[br][br]Heder till www.pickopack.com som trampar lite på administratörernas/moderator känsliga tår.[br][br]Och till Mojo, om du ska skriva i tråden försök att bidra med något och inte bara klappa dina medarbetare på axeln.[br][br]Mvh David Holm[br]
Entreprenör på tillväxt..!
1616
4
[quote author=DavidHolm link=topic=4032.msg18882#msg18882 date=1214563588][br]Heder till www.pickopack.com som trampar lite på administratörernas/moderator känsliga tår.[br][br]Och till Mojo, om du ska skriva i tråden försök att bidra med något och inte bara klappa dina medarbetare på axeln.[br][br]Mvh David Holm[br][br][/quote][br][br]Hej David eftersom detta ligger i OT så kan jag fortsätta vara lite OT. [br]Pickopack sade sig trampa på administratörerna men blanda inte ihop administration och Moderatorer vi är två skilda grupper. [br][br]För det andra jag är en av Moderatorerna men det inbringar inte att jag är Medarbetare med övriga Moderatorer även om jag inte vanligen motarbetar dem. Det är min frivilliga tid jag engagerar mig i att uttrycka mina åsikter i forumet som vanliga medlemmar. Det är också min frivilliga tid jag lägger när jag modererar. En obetald sådan, därav kan du inte likställa mig med andra moderatorer - som medarbetare. Vi moderatorer må sträva efter samma mål att försöka hålla en hög kvalitet i forumet men kan likväl i mångt och mycket tycka olika. Den fördel vi har som moderatorer till skillnad från vanliga användare är att vi kan sortera upp, dela upp inlägg samt ta bort inlägg som är opassande eller redigera i trådar. Vi styr inget över att ta bort användare och våra privata åsikter bör inte blandas ihop med våra uttalanden eller ageranden i egenskap som Moderatorer - Vi äger lika stor rätt att få uttrycka våra privata åsikter som vanliga medlemmar.[br][br]Vad jag bidrog med i tråden var min privata åsikt Att Jag inte tycker att diskussioner som dessa hör hemma i forumet. Det finns allt för många nyföretagare som börjar just i fel ända och troligen kommer de sluta där också. Det är bra om man kan stimulera fram positiva möjligheter och belysa dem istället för att lägga ut massa negativa sidor som inte hjälper någon vart.[br][br]Som moderator (men inte för kategorien Affärsidéer var tråden startades i) tycker jag att det var bra att flytta delar av inläggen till OT där vidare diskussioner kunde föras vilket tyvärr inte blev fallet när pickopack valde att flytta vidare istället för att argumentera. Fördelen med flytten av inlägen till OT var att ursprungets trådskapare "Jus dicere" kunde fortsätta få relevanta svar till sin fråga i sin skapade tråd.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[br]Moderator Företagande.se[/b]
Må väl!
22
Plz försök att inte skriva i tråden om du inte har något speciellt att säga utan bara försöker stärka ditt alter ego som moderator och privatperson, du verkar ganska ofta skriva i trådar utan att egentligen bidra med något,+ testa att skriva en text och sen minska det till det visentliga.[br][br]Mvh David Holm :)[br]
Entreprenör på tillväxt..!
2360
37
Jag har gett rådet tidigare, starta inte denna verksamhet. Som nämndeman i tingsrätten har jag sätt alldeles för mycket för att hålla tyst, likaledes som nämndeman på företagsskattekontor. De flesta politiker är fritidspoliter och ägnar sig inte åt det som åsyftas, och skulle det stå något negativt i DN betyder inte det att det är sant.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
190
Förstår inte riktigt diskussionen som förts i tråden - pickopack verkar ta upp två olika problem i samma tråd.[br][br]Dels att kriminalitet är ett problem i vissa branscher - det skall man inte blunda för, tvärtom. Det är ett problem både direkt och indirekt. Direkt om man själv råkar ut för hot, indirekt eftersom det skadar branschen. Den sämsta lösningen är dock att falla mot hoten. Kriminella gäng är fega jävlar - om du skiter i hoten och istället går till polisen kommer i 9 fall av 10 ingenting mer hända eftersom de kriminella inte kommer våga göra något. Faller du däremot för hoten en gång kommer de garanterat komma tillbaka.[br][br]Indirekt har man också ett ansvar att inte göra affärer med aktörer som är uppenbart oseriösa, oberoende om det är en nattklubb som tar svart i dörren eller en byggentreprenör som inte betalar vitt.[br][br]Det andra problemet är närliggande, men inte det samma. Hårda byråkratiska regler och höga skatter har, och det finns empiriska belägg för, en tendens att öka den svarta sektorn. Sedan kan man diskutera om företagarna "tvingas" eller "väljer" att gå svart - men givetvis är det ett problem som har negativ inverkan för såväl den enskilde som samhället i stort.[br][br]Därom råder knappast heller någon politisk oenighet i Sverige idag; till och med Vänsterpartiet har betonat vikten av att regelsystem för företag inte skall vara onödigt byråkratiska. Problemet är att det är ett enormt problem som ligger framför oss vad gäller regelharmonisering.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.